Direktlänk till inlägg 10 augusti 2013

"How sick is that" - villkorlig dom för våldtäkt

Av shedlight - 10 augusti 2013 21:57

SvD fortsätter med ytterligare ett reportage om barn i prostitution med en berättelse om en 14 åring som efter att ha mått dåligt, började sälja sig tíll män via nätet.


Vi har en hel medial värld som sexualiserar kvinnor och även flickor. Kläder, smink  och beteende är inriktat på att behaga mannen, eller pojkarna, tidigt. I en sådan kontext tappar flickor lätt fotfäste och blir förvirrade särskilt som vi nu har ett individinriktat samhälle både ideologiskt och politiskt.

Det är inte bra. Det leder till  problematik .


Vi har dessutom en porrindustri som pumpar ut budskapet att flickor och kvinnor ska behaga mannen sexuellt och till och med utsätta sig för våld "frivilligt".

Efter dödsfallet i Umeå vet vi att det sexuella våldet numera dödar. Ändå fortsätter media sitt vurmande för våld och sex. Men det är alltid kvinnor och flickor som förutsätts vara de som plågas. Det är alltid unga kvinnor som har ögonbindel på bilderna och som är piskobjekt. Det är en direkt spegling  av våldet i samhället därute. Redan den gamle Freud ansåg att kvinnor var masocistiska och män sadistiska - det var "naturligt". Men Freud var en kvinnohatare av stora mått och han har stor del i dagens mediala vurmande för BDSM.


I den kontexten träder alltså unga flickor ut i vuxenvärlden. Då blir sex lätt ett självskadebeteende. Med det menas "sex" med manligt tolkningsföreträde.


När artikelns "Sara" gick ut på nätet fick hon en chock över hur många män som tog kontakt med henne:


 Det var en chock när det var så många; pappor med barn, sextioåringar, man tänker inte på att sådana människor finns.


Att hon bara var ett barn betydde inget. Intresset var stort ändå.


I en intervju med en rumänsk kvinna som hjälpte traffickingoffer, framkommer att även där , förstås, köper män barn och  nästan alltid är det flickor. Och att männen sedan går hem till sin familj och sina egna barn.

Kvinnan är upprörd över detta och utbrister:


How sick is that?


Det är en bra fråga . Men tydligen tycker inte det svenska rättsväsendet det.

Två utav männen som betalade för att ha tillgång till ett barns kropp, dvs för att våldta fick villkorlig dom.

Vad menar rättsväsendet med det?

Är de själva prostitutionsvänliga? Det är ju män med makt som är domare. Är det någon som ställer frågan hur de själva ser på prostitution? De kanske tycker det är ok? Och då är steget inte så långt att endast döma villkorlig dom för att våldta barn, dvs de anser att barnet har skuld själv.

Det gjorde man på 18oo-talet också. Faktum är att ända till 1937 var incestoffer medskyldiga till övergreppen.


Har vi ett rättsväsendet som är kvar på den tiden? Som har värderingar som är nattståndna helt enkelt?

Hur ska man annars tolka att man vuxna män får villkorlig  dom för att våldta barn? Att det rör sig om   prostituerade barn som är lite mindre värda?  Eller vad tänker domarna?


Det är alldeles uppenbart - Alla domare  ska  inte döma i sexualbrott. De har alldeles för dålig kvinnosyn.

Är de någon som tvivlar  på det  -  läs kommenteringen till Dagens juridik.

Det är som  Flashback - fast med slips.



 
 
Ingen bild

Oskar

11 augusti 2013 09:49

Ja, hon mår sååååååå dåligt. Särskilt när hon kan köpa alla kläder och iphones hennes kompisar inte kan köpa!

shedlight

11 augusti 2013 11:13

Varför känner du behov av att vara raljant?
Känner du skuld kanske?

Ditt sätt att tro att allt handlar om pengar oroar med tanke på ämnet. Du verkar inte ha läst artikeln heller.

 
Ingen bild

Jenny

11 augusti 2013 10:52

Med anledning av all fakta om tjänstemäns beteende inom rättsväsendet har mitt förtroende för rättsväsendet avsevärt sjunkit. Har Närmast obefintligt förtroende och jag är dessvärre inte ensam om detta. Om rättsrötorna fortsätter i samma takt har hela systemet snart förlorat sin legitimitet.

shedlight

11 augusti 2013 11:15

Ja det är illa med rättsväsendet.
Ju högre upp vi kommer, desto värre är det.
Kvinnors och barns rättigheter tycks urholkas i allt snabbare takt.

 
Ingen bild

Oskar

13 augusti 2013 13:41

Nej, jag är inte inblandad. Jag behöver inte köpa sex av unga tjejer för att få mig sex. Du däremot har ingen koll på vad det handlar om. Det handlar om att hon vill ha saker hon inte kan få och sen när hon väl åker dit så låtsas hon att hon mådde dåligt för att ingen ska se henne som hora.

Sluta vara Naiv.

P.S det finns andra som faktiskt mår dåligt men de köper ingenting för pengarna, DE KNARKAR!

shedlight

18 augusti 2013 13:26

Ditt sätt att lägga all skuld på barn är urgammal. Det kan man läsa om man läser hur det var under den svenska reglementeringstiden - som bara är några decennier bort. Det som drabbar kvinnor drabbar alltid flickor. De skuldbeläggs och horifieras av vuxna män.
Och männen, de klarar sig alltided från kvinnors och flickors smuts. Märkligt lite som förändrats på 70 år.
Vid få samhällsföreteelser som vid just prostitution kryper det fram vilken kvinnosyn nätmän har. Det är oroväckande många män som vet exakt hur tonåriga flickor fungerar tillpunkt och pricka. Jag hoppas att du aldrig kommer närheten av flickor eller för den delen kvinnor.
Umgås bara med män.
Kolla inte på porr heller för då förstärks kvinnoföraktandes attityder mångdubbelt och allt yngre flickor används brutalt sätt där vilket påverkar hur nätmän ser på dem.

 
Gubbfan

Gubbfan

17 augusti 2013 09:36

Artikeln bygger, så vitt jag förstår, på Caroline Engvalls nya bok.
Jag håller just nu på att försöka ta mig igenom hennes tidigare bok: Skamfläck.
En helt fruktansvärd bok.
Jag vet inte om jag kommer att klara den. Det är så hemskt. Dessutom vetskapen om att de tre ungdomar hon skriver om inte är ensamma i sin situation.
Utnyttjade bara för att...
Massor av unga människor som behöver stöd och hjälp, inte stjälp.

Jag kanske är dum som bryr mig och förstör min nattsömn och oroar min vardag, men vid min ålder är det som så att ju närmare den där hemska gropen man kommer, ju viktigare är det som lever.
Jag har haft ett lugnt och tryggt liv. Det är något som jag mer än väl unnar dagens unga.

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

shedlight

18 augusti 2013 13:17

Kunskap är viktigt. Även om det är jobbigt.
Men det är värre att bara titta bort.
Nästa steg är att använda kunskapen. Att påverka, vissa att man finns, och att agerar på olika sätt.

De flesta lever hyfsat i Sverige. Men så länge inte alla gör det, är det svårt att känna sig nöjd.
"Så länge inte alla är fria är ingen fri"

 
Atmosphere girl

Atmosphere girl

17 augusti 2013 21:02

Jag tror ett problem är att diskussionen om hur mycket domarnas samt andra juristers egna åsikter och känslor faktiskt spelar roll. Man vill ju gärna framställa det som att rättsväsendet är neutrala och att det är lagarna som styr. Neutralitet är förstås ett bra mål, men det handlar ju trots allt om människor och ingen kan var 100% neutral. Tror inte på det här om att man kan byta ut en domare mot vilken annan som helst och resultatet blir detsamma. Det skulle kanske behöva lyftas en diskussion om vilka domarna är och deras åsikter? Vi kan inte ha det så här, att folk inte får upprättelse. Vi ska inte behöva acceptera en barn- och kvinnofientlig domstol.

http://theatmospheregirl.blogspot.com

shedlight

18 augusti 2013 13:22

Det handlar till 100 % om känslor, fördomar, föreställningar när det kommer till sexualbrott eller kvinnofridsbrott.
"Vid en samlad bedömning" skriver domstolar.
Och sedan inget mer. På det sättet har man friat många förövare.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av shedlight - 21 januari 2017 10:32

  Även i år beslutade länstyrerelserna om licensjakt på varg utan någon egentligt grundlig analys och reflektion om varför. Överklagande av naturorganisationer till högsta juridiska instans ledde inte till någon förändring trots att domstolar int...

Av shedlight - 11 augusti 2016 21:55

Idag nås vi av nyheten att Ecuadors ambassad tillåter att Assange förhörs om våldtäktsmisstankarna som funnits sedan 2010.    Men varför glömmer media bort vad som har hänt under dessa år? Hur Assange har utryckt sig? Hur en åklagare som inte ens...

Av shedlight - 22 juli 2016 10:49

Idag är det fem år sedan Anders Behring Breivik utförde sina välplanerade och fruktansvärda terrordåd.   Trots att det är en händelse som omtalats mycket i både Norge och Sverige så tycks den kontext som Breivik verkade i, inte ha analyseras. Han...

Av shedlight - 30 juli 2015 13:55

Den fasansfulla historien om lejonhannen Cecils död i Zimbabwe rullar nu över världen. Han sköts  med pilbåge och föst efter 40 TIMMAR efterföljande  sköts han ihäl med skjutvapen. Ett mer utstuderat djurplågeri är svårt att föreställa sig. Den nöjes...

Av shedlight - 27 juni 2015 11:43

Tänkte faktiskt försöka blogga lite i sommar men jag tänkte börja med en att reprisera ett tidigare inlägg och förändra det lite - från att handla om SD till att handla om SD-anhängare. Det är precis lika aktuellt idag som när det publicerades mars 2...

Kategorier

Shed Light

Arkiv

RSS

Senaste inläggen

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards