Direktlänk till inlägg 30 december 2012

Snuskigt GT! Läs statistik istället!

Av shedlight - 30 december 2012 14:31

Kvällstidningen GT har under längre tid bedrivit en partikampanj för ett kommunalt parti som kallas Vägvalet.

Skulle GT kunna bedriva en kampanj för något annat kommunalt parti tex Moderaterna?  Sverigedemokraterna?

Det kan man undra.



Men.

Nu har GT aktivt bestämt sig för att tillmötesgå bilsamhället dvs stödja  partiet Vägvalet genom att driva krav på en folkomröstning om ett demokratiskt fattat beslut. Vägvalet som avslöjades med att fejka sitt ansikte utåt.

Men det verkar inte bekomma GT.


Dom är inte ensamma. Även GP har på ledarplats och i redaktionellt material drivit samma linje.

Trots att det finns gamla välkända bindningar mellan media och Volvo så låtsas man som ingenting.


I Göteborg, de "goa gubbarnas" stad. Där mutor avslöjas hela tiden och där bilkomplexet Volvo i decennier varit starkt ihopkopplat med både den politiska och mediala makten.  Det hänger ihop.  Goa gubbar, mutor, Volvo och ett medieklimat som tar bilismens parti.


Hur ser det ut i vårt samhälle?

Vårt samhälle är totalt uppbyggt kring bilen.

Vart man än går så är det vägar som byggs, leder som dras och ...övergångsställen som försvinner!

Bilarna ville inte stanna  - så då  slipper dom väl då....


Hur cyklister och gångister ska ta sig fram i vägbyggeshärvor - det bryr man sig heller inte om. Man stänger av cykelvägar och man låter plötsligt cyklisterna ge sig ut på 70-vägar där bilister fullständigt struntar  i att de utgör en livsfara. Att man som cyklist  kan vingla en halvmeter utav fartvinden efter en  passerande dundrande  lastbil bryr sig inte bakomvarande bilister om.  De orkar inte sakta in och visa hänsyn utan kör så nära så att nästan sidospeglarna  slår till en. 

Det finns många sådana tillfällen där man som  cyklist och gångist kommer i andra hand.

Bilister bryr sig inte. Bilen ska fram till varje pris. Det är ju bilen som är normen.

Klimatet i trafiken har hårdnat och det blir farligare att inte sitta i en bil.

A-C Marteus skriver om det här.  Ur krönikan:


"Det är mest män som skadas och dör i bilolyckor, men åren 2005-2010 var det fler kvinnor än män som dog och skadades på övergångsställen.

Förra året nästan fördubblades antalet dödsolyckor bland fotgängare jämfört med året innan."


Och:

I rusningstid sitter en gubbe i varje bil.  År ut och år in.

I kilometerlånga köer.


I detta fullständigt biltillvända samhälle tycker GT att de vill slå ett slag för de starka bilisterna.

Det är precis som när kvinnors rätt till samma liv som män  förs fram och männen reagerar bakåtsträvande eftersom  de förlorar sina privilegier.

Här gör GT samma sak.

Man väljer att stödja ett( mans)samhälle med bilar, bilköer, parkeringsplatser och massbilismen.

Samtidigt som jordens temperatur höjs allt snabbare....


I SCB:s hemsida redovisas vilka som använder bil i storstan och vilka som åker kollektivt, går eller cyklar.


Föga förvånande är det en uppdelning efter kön:


"...när det gäller att resa med kollektivtrafik eller att ta sig till jobbet till fots eller på cykel. Det gör kvinnor i betydligt större utsträck­ning än män, framför allt i stor­stads­kommun­erna och i de större städerna. I stor­städerna står kollektiv­trafiken för cirka 40 procent av kvinnors restid och cirka 30 procent av tiden går eller cyklar kvinnorna. Det kan jämföras med män i gruppen Övriga kommuner som använder endast 3 procent av den totala res­tiden till att åka kollektivt och cirka 15 procent till att gå eller cykla. "



Se även staplarna och länken nederst i inlägget.

Det är tydligt att det finns en genusapekt i bilismen och dess främjande.


Vad GT gör med sin kampanj är snuskigt och gubbigt. De tar parti för de röststarka  - mot de med svagare röster.

De bryr sig varken om barn eller kvinnor  eller deras vardag och säkerhet.

GT  anser att varje inskränkning på männens rätt att åka bil är ett förlorande av bilismens hittillsvarande privilegier. I de "goa gubbarnas" stad så snurrar de mediala hjulen på samma sätt som alltid.








Länk till SCB-artikeln  här.




 
 
Ingen bild

Kristian

30 december 2012 19:00

Tragiskt ensidig kommentar.
Vist vore det trevligare, billigare, miljövänligare om vi kunde sammåkt fyra gubbar till jobbet. Men nu jobbar jag på ett litet företag, där vi bor på olika håll.

kanske, skall jag förlänga min arbetsdag med ungefär två timmar?
Då skulle jag kunna ta bussen. Men då har jag inte mycket fritid kvar på veckorna. Behöver jag jobba över? Då kommer jag inte hem alls. Och taxi förorenar miljön minst lika mycket som min egna bil.

Att köerna i och runt Göteborg är kilometer långa, kan jag intyga.
Frågan bloggaren borde ställa sig är inte varför vi väljer bilen och välja sida för en straffskatt som skall få oss att ändra åsikt.

FRÅGAN bloggaren borde fråga är:
Varför är köerna i Göteborg så långa???

Det beror inte på antalet bilar inne i stan!
Det beror på bristen på planering. Eller vad jag tror, rent och skärt SABOTAGE!

Om man gör tillräckligt många gator enkel siktade, om till gågator. Sätter upp lite onödiga trafikljus, och skapar allmän oreda i trafiken, så "kleggar" hela skiten ihop. Det är vad som hänt i Göteborg!!!

Det största och bästa exemplet som vägtullarna skall finansiera. Tingstadstunneln.
Vid rusningstid är det kö från Kungsbacka i söder, till Kungälv i norr. Varför då?

Man har samlat alla av och påfarter inom några hundra meter från tunneln. ekundärt har man spätt på kaoset med fler av/påfarter på fastlands sidan ca 3km. Dessa saktar in trafikanten och då är köerna ett faktum.
När 100'000 bilar (Jag höftar) skall passera genom tunneln i 10km/h blir det långa köer. (För att garantera detta monterade något klappträ trafikljus alldeles vid tunnel mynningen.)
Om man planerat lite längre än näsan räcker, vad gäller stads planering, skulle det inte funnits några av/påfarter i närheten av tunneln. De som fanns bortanför, skulle vara STORA och svälja mängder med bilar. Och köerna skulle inte existera.
Av en enkel anledning...

Tunneln, eller vilken väg som helst. Kan svälja 7x mer trafik, om bilarna kan hålla 70km/h. Jämfört med när man bromsat in bilarna till 10km/h.

Den, eller de personer som är ansvariga för detta grova sabotage, kostar samhället miljoner mantimmar, som vi kunde tillbringat med våra familjer, istället för att sitta i en trafik kö.
Vi dödar vår planet med avgaser.. (I alla fall om man lyssnar till de gröna.)

Istället för att försöka planera bort flaskhalsarna, har man byggt in fler, och nu skall man "lösa det" genom att beskatta redan hårt drabbade arbetande människor.

Är det NÅGON som tror att en enda människa frivilligt sitter och köar genom stan i en timma, per väg, för att komma till från jobbet? Finns där någon där ute som är så dum?

/K.

shedlight

31 december 2012 11:37

Det är ingen naturlag att bygga upp en samhällstruktur på massbilismen som man har gjort.

Att sätta sig i en bilkö är ett val.
Att många väljer i en stor stad att göra samma val går inte att lösa. Varken i GBG eller någon annan ännu större metropol.

Detta är i grunden en värderingsfråga; vilka samhälle man önskar. Det gäller miljö, jämställdhet, vargfrågan, köttkonsumtion och solidaritet. Både med de som drabbas idag och med kommande generationer.
Vi måste ställa om samhället, vi måste åka mer kollektivt och cykla/gå.

Det finns ett starkt ekonomiskt intresse i GBG för bilismen, det går tillbaka flera decennier. Det kan inte vara rimligt att det sitter gubbe i 800 kg plåt och plast i långa rader varken 2012 eller 2025.

Vi måste skapa en stad för människor - inte för bilar. Trängselskatt är ett steg på vägen till detta samhälle.

 
David

David

30 december 2012 19:03

Du för en rätt underlig argumentation här.
Till att börja med, GT:s namninsamling bedrivs inte å vägvalet vägnar. GT ogillar trängselskatten vilket Vägvalet också råkar göra, men de har inget att göra med vare sig kampanjen eller formuleringen av frågan. Det framgår för övrigt i en av dina länkar, om du själv läser artiklarna du refererar till.
För det andra: trängselskatten är mest positiv för höginkomsttagarna (som bor i centrum) och slår hårdast mot låginkomsttagare, arbetslösa och studenter som bor i utkanten. Och ja, det finns folk även inom dessa grupper som har bil. Att avskaffa trängselskatten gangnar således inte främst "de röststarka", som då påstår.
Slutligen: du talar om statistik, låt oss tala om statistik. Enligt SOM:s opinionsmätning så är 64% av Göteborgarna negativa till trängselskatten. Det är en majoritet av väljarna.
Huruvida det är "snuskigt och gubbigt" att driva en linje som GT delar med majoriteten av väljarna i Göteborg övergår mitt förstånd.

http://dobraine.blogg.se

shedlight

1 januari 2013 10:27

Vad ska GT göra nästa gång?
En kampanj mot LAS?
Mot invandring?

Självklart är detta ett politiskt ställningstagande. Det finns ett parti som driver samma propaganda och det är Vägvalet.

Det där att man värnar låginkomstagare är en s k fokusförskjutning, för det händer ju aldrig annars att man tar låginkomstagares parti.
De med lägst socioekonomisk standard bor i miljonprogrammen, där finns bra kollektivtrafik.
De som anser sig alltid ha rätt att köra sin bil är en helt annan grupp än de som har lägst lön. Den grupp som hörs nu är en röststark mansdominerad ganska aggressiv grupp.

Både GP och GT har driver en exempellös propaganda för bilismen. Det har inte funnits något motsvarande utrymme för någon annan sida. Ska man kunna uttala sig om något ska båda sidor ha mediautrymme, så är alltså inte fallet.
Däremot vet man unga och kvinnor är mer positiva till en utveckling som bygger på ngt annat än bilismen. Kanske ska unga framför allt få göra sin röst hörd, det är ju de som kommer att leva i GBG om 30 år.

Att ensidigt gynna en röststark grupp är snuskigt, GT har valt sida, de backar in i framtiden.

 
Ingen bild

Atmosphere girl

31 december 2012 18:12

Jag håller i grunden med det du skriver, men samtidigt kan jag förstå de som väljer att åka bil. Jag är själv en av alla kollektivtrafikåkare och ibland är det oerhört påfrestande med ständiga förseningar, att vänta utomhus i ur och skur, att planera färdvägar och kolla tidtabeller, tvingas åka tidigare bara för att vara på den säkra sidan, trängas med andra människor, smutsiga säten osv. Och det är inte ens speciellt billigt. Kanske skulle det bli lättare om man byggde ut och förbättrade kollektivtrafiken.

Inte förrän nyligen hörde jag talas om det utbredda våldet mot cyklister som bilister utövar på sina håll i USA. Alltså road rage har jag hört talas om, men jag visste inte att cyklister kunde bli utsatta för stenkastning, bli rammade och utsatta för hotelser. Jag har inte satt mig in i detta väldigt noggrant. Antar att det har med att bilisterna vill visa sin makt och anser att cyklister tar plats på "deras" vägar. Över huvud taget verkar många bilister bli som galna när de sätter sig bakom ratten. Det räcker med att någon kör lite för långsamt för att de ska börja tuta och svära. Helt galet! Kanske är detta nästa steg för Sverige, då mycket av det som händer i USA slutligen brukar komma hit.

Jag tycker också det verkar som att samhällsbyggnaden i Sverige verkar gå mot det som man kan se i USA. Bort med småskaligheten, närbutiker, torg och lokalsamhällena - fram med gallerior och enorma shoppingområden där "allt" finns på samma ställe. Och dit man ska ta bilen till. Att bygga på det sättet förändrar hela samhällsbilden. Jämför exempel gamla gågator och torg som skapar ett offentligt. öppet rum med de stora galleriorna (som väl inte ens är allmän plats) med sina kontrollerade öppettider och förbud mot djur, cyklar osv. Kvar blir rena bostadsområden där cafeer, bibliotek, vårdcentraler och annan service tvingas flytta till centrum.

Och till sist, gott nytt år! Ser fram emot att fortsätta läsa din blogg även nästa år.




shedlight

1 januari 2013 10:23

Tack! Och god fortsättning!

Jag tror att om kollektivtrafiken blev normen skulle den också uppdateras. Om man hela tiden, medvetet eller omedvetet, ser bilen som nummer ett, även mentalt, så kommer inte det kollektiva valet att få det utrymme som det behöver både ekonomiskt men även statusmässigt. Det sista är inte minst viktigt.
Kollektivresenärerna är de kloka och framåttänkande människorna. Det är efter detta tankemönstret man måste förmå samhället att agera utifrån och det betyder att alla inblandade måste anamma ett annat tänk.

Det som du skriver om som händer i USA jag inte hört talas om. Låter riktigt illa.
Jag är både bilist (men alltmer sällan) och cyklist (alltmer ofta). Jag kan känna att i de fall man tvingas ut på bilvägar, att bilister tror man cyklar där för att obstruera deras framfart och inte för att man är tvungen p g a dålig cykeltrafikplanering.
Då känns det också, som jag nämner i inlägget,att bilister är inte särskilt hänsynsfulla mot cyklande medtrafikanter.
Jag upplever inte att det var så för ett antal år sedan, trots att man cyklade oftare på vägar då. Så någonting har hänt med att visa hänsyn. Det har bytts ut mot en mer aggressiv körstil.

 
gubbfan

gubbfan

1 januari 2013 19:43

Men det är väl klart att det blir lite skevt med bilismen.
När jag var ung, på 50-60talet, ansågs bilen vara en manlighetssymbol.
Bilen var en penisförlängare.
Det är nog ingen skillnad idag.
Hur man planerar samhället beror på om tillräckligt många kvinnor gör sig besväret att tränga sig in i maktens korridorer. Så länge larviga småpojkar eller sk "Goa Gubbar" får bestämma så blir det som det blir.
Alltså: Vill man ha ett klokare samhälle så måste man avstå från det viktiga med barnens läxor och uppfostran, hoppas att karln kan klara sådant, och sedan kasta sig in i politiken.

http://gubbfan.bloggplatsen.se

shedlight

2 januari 2013 18:48

Så sant!

 
Ingen bild

Tittarstorm

3 januari 2013 10:08

Det råder givetvis samma strukturer inom politiken som utanför. Det är mao inte så enkelt att göra sin röst hört bland kostymerna där heller.
Det handlar inte om hur väl kvinnor lyckas i manssamhället. Vi har provat den varianten.
Nu måste vi kräva att män backar i stället för att sluta leden. Som de alktid gjort och även gör idag.
Vi har provat de manliga sätten att styra världen och det blev inte bra. Nu måste vi se till att rösta fram kvinnor. Men inte kvinnor som är förklädda män, de gör ingen nytta!

shedlight

3 januari 2013 10:18

Just det.
Man skilja på de kvinnor som röstas fram för att vara Daddys girls som uppenbarligen gäller den nya chefredaktören på GT och på de kvinnor som tar kampen för att annat samhälle.
Ett samhälle där också kvinnor inkluderas - och inte bara kläs av som i tabloiderna.

 
Gubbfan

Gubbfan

3 januari 2013 23:04

Självklart råder det samma strukturer inom politiken som utanför.
Kanske mer utpräglat grabbigt än utanför, där i alla fall en liten, liten smula anständighet har smugit sig in på en del undangömda platser.
Men det sker inget inom politiken om ni tjejer bara pratar eller gnäller.
In och slåss, men inte på det sätt som män förväntar sig. Det har funnits för många snälla flickor som varit gisslan och för många fru Tatcher bland de fåtaliga kvinnor som tagit sig fram.
Men nu är det så att män nog inte backar frivilligt.
Män backar inte frivilligt från sina tankar (eller brist på tankar).
Alltså måste ni ta makt från dem med hjälp av våld och intriger.

Tror inte det går på annat sätt.
Jo, så måste ni uppfostra/hjärntvätta era söner förstås, så att de inte faller in i det tänkande som tycks behärska världen i dag.

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

shedlight

4 januari 2013 14:05

Jag tror på utbildning och kunskap.
Vi har haft - och har - en backlash på jämställdhetsområdet de senaste decennierna.
Men den feministiska kampen har avstannat.

Hjulet får alltså uppfinnas på nytt.
Jämställdhet böljar fram och tillbaka.
Det är detta man måste ha kunskap om.

Släpper man på kampen för en bättre framtid, så går det bakåt. Det är som att dra en tung vagn i uppförsbacke, man får aldrig släppa.

Att använda våld och intriger tror jag inte på.
Det föder endast mer våld och intriger.
Först kunskap om strukturellt förtryck, och nätets maskuliniserade inverkan på könsklimatet, och sedan hederlig kvinnokamp.
Med så många män som möjligt.

Förvånansvärt många unga män och pojkar förstår mer. Med undantag för Flashbackgenerationen förstås.

Och du behövs också...du påverkar alltid några.

 
Ingen bild

Anonym

4 januari 2013 11:02

Chefredaktören för GT heter väl Frida Boisen och var åtminstone tidigare feminist, om jag inte minns alldeles fel. Hon har i alla fall ett långt CV, åtminstone enligt WIKIPEDIA.

shedlight

4 januari 2013 14:11

Det är ointressant vad man kallar sig om man inte handlar därefter.
Feminism är ett verktyg att tolka och förstå sammanhang. Nyckelord är könsmakt och genus.

Det händer inte idag att en medial person får ett framträdande jobb som ett chefredaktörsjobb, om man inte accepterar ordningen som råder. Det gäller i allra högsta grad Boisen. Hon utmanar inga strukturer - hon upprätthåller dem.
Hon är vad jag kallar en Thatcherkvinna - en kvinna som blir ett alibi för ytterligare könsförtryck.

 
Ingen bild

Anonym

4 januari 2013 14:23

Drar mig till minnes material från t ex motormännen (som ju har en kvinnlig VD i Maria Spetz) innan trängselskatten infördes i Stockholm. Argumentationen, speciellt i bild, för hur detta skulle drabba särskilt kvinnor, var en smula dråplig.

shedlight

4 januari 2013 19:33

Intressant.
Detta känner jag inte till alls.

 
Ingen bild

Mutor

6 januari 2013 23:21

Västlänken kommer antagligen att kosta mer än 50 miljarder innan den är klar. Jag kommer antagligen inte få uppleva en stad som inte är uppgrävd före min pension (jag är under 50 idag).
Trängselskatten måste således dra in 3x mer pengar än idag planerat. Pengarna går till staten, inte Gbg.
Du skriver om Goa gubbar och mutor... Jag håller med till 100%
Det är den rödgröna röran som har drivit igenom detta och man måste undra hur mycket mutor dom kommer att få.
1% av 50 miljarder är brutalt mycket pengar och skurkar gör vad som helst för summor som dessa.... Eller hur

shedlight

7 januari 2013 14:34

Det där var flera myter på en gång
.
Västlänken kommer att göras i etapper.
Jag vill minnas att man grävde även för Götatunneln och Lundbytunneln utan större knorr från bilister då.
Det blir inte mer nu. Det blir däremot mera långvarigt men en nödvändig utveckling.

"Staten" - det brukar man dra till med.
I det här fallet är staten medfinansiär för att GBG ska få en uppdaterad infrastruktur.

De som nu står för den här framsynta politiken bryter med "goa gubbar" mönstret. Därav de "goa gubbarnas" upprördhet som GT gör gemensam sak med.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av shedlight - 21 januari 2017 10:32

  Även i år beslutade länstyrerelserna om licensjakt på varg utan någon egentligt grundlig analys och reflektion om varför. Överklagande av naturorganisationer till högsta juridiska instans ledde inte till någon förändring trots att domstolar int...

Av shedlight - 11 augusti 2016 21:55

Idag nås vi av nyheten att Ecuadors ambassad tillåter att Assange förhörs om våldtäktsmisstankarna som funnits sedan 2010.    Men varför glömmer media bort vad som har hänt under dessa år? Hur Assange har utryckt sig? Hur en åklagare som inte ens...

Av shedlight - 22 juli 2016 10:49

Idag är det fem år sedan Anders Behring Breivik utförde sina välplanerade och fruktansvärda terrordåd.   Trots att det är en händelse som omtalats mycket i både Norge och Sverige så tycks den kontext som Breivik verkade i, inte ha analyseras. Han...

Av shedlight - 30 juli 2015 13:55

Den fasansfulla historien om lejonhannen Cecils död i Zimbabwe rullar nu över världen. Han sköts  med pilbåge och föst efter 40 TIMMAR efterföljande  sköts han ihäl med skjutvapen. Ett mer utstuderat djurplågeri är svårt att föreställa sig. Den nöjes...

Av shedlight - 27 juni 2015 11:43

Tänkte faktiskt försöka blogga lite i sommar men jag tänkte börja med en att reprisera ett tidigare inlägg och förändra det lite - från att handla om SD till att handla om SD-anhängare. Det är precis lika aktuellt idag som när det publicerades mars 2...

Kategorier

Shed Light

Arkiv

RSS

Senaste inläggen

Tidigare år


Skapa flashcards