En debattartikel i DN av Jesus Alcala om Jägareförbundet.
Jägareförbundet som organiserar merparten av Sveriges jägare har uppdrag av Riksdagen att bedriva viltvård.
Det uppdraget har de haft sedan 1938. Vilken ideologi och vilka strömningar som ledde till detta uppdrag nämns i artikeln.
Jägareförbundet har mycket stark manlig dominans och högt uppsatta medlemmar.
I artikeln exemplifieras hur det kan låta på JF:s hemsida, där en far lär upp sin son med lite grävlingsjakt.
Grytjakt med hund.
Jaktformen innebär att göra intrång i grävlingens bo, där djuret söker skydd och vila.
Grävlingen jagas då av hetsande hundar, hundar som ska våga gå på ett så massivt djur.
Oftast är det tysk jaktterrier . Tidningarnas rubriker om pitbullfaran är rena drömmen mot hur tyska jaktterrier är.
I vissa fall får man skilja dem åt som valpar, för så stark drift har de att angripa.
Dessa grythundar släpps in och grävlingen tvingas ut och skjuts. Den har inte en chans.
Det var väl en ärbar jaktform.
Apropå mandom, mod och morske män.
När skyddsjakt på varg tillåts får det ske med skoter och även med helikopter.
Man får lov att använda vargens sändare för att lokalisera vargen och ofta deltar stora grupper jägare.
Modigt?
Eller är det så att något fegare får man leta efter?
Vår lagstiftning till skydd för vargen har under den senaste 20 årsperioden långsamt urholkats.
Den sista kullen innan fridlysningen föddes 1964. Dessa valpar "försvann".
Därefter fridlystes alltså vargen. Vilka vargar tänkte svenska staten på då?
På 80-talet började varg skymtas i Värmland och i mitten av 90-talet föddes för första gången TVÅ vargkullar samma år.
Med denna "ökning" av vargstammen eskalerade jägarnas protester kraftigt.
Redan år 2000 återinfördes möjligheten att bedriva skyddsjakt.
Under de år som följt därefter har skyddet av vargen malts ner på olika sätt.
Det som är intressant är att denna uppluckring av skyddet för vargen har gjort att motståndet
mot varg eskalerat mer och mer från jägarkretsar.
Utvecklingen har varit tydlig.
Att tro att licensjakt skulle öka acceptansen är inte bara korkat utan en ren undanmanöver för
att slippa kritik från den breda allmänheten.
Dessa jägarkretsar med Jägarförbundet i spetsen, för alltså på Riksdagens mandat, allmänhetens talan.
Uppdraget har de fått sköta utan denna allmänhets inblandning.
Det är djupt odemokratiskt och en skandal.
Dessa röststarka kretsar hörs överallt i media och lobbar för sin sak med allmänna skattemedel.
Ca 270.000 jagande män (främst) bestämmer att vargen är ett problem och ska i princip bort.
Måhända, eller troligen, vill de tillbaka till 60talets nivå för att skyddet av vargen ska få gälla förbehållslöst.
I andra länder pågår projekt för att få stora rovdjur att överleva.
Här gäller det tex snöleoparden.
I Kenya pågår långsiktiga projekt för att få boskapsskötande folk att upphöra med att döda lejon som en manlighetsrit.
De får långsamt ökad kunskap om lejon, att se dom som individer, och att istället för att döda ett lejon få klippa av en del av svanstofsen på ett sövt lejon som forskarna undersöker, och använda som trofe.
Forskarna har även stor hjälp av dessa boskapskötares kunskap om lejonspårning när de ska söka upp lejon för att kunna söva och sätta på sändarhalsband.
Så går naturvård och den lokala befolkningens intressen hand i hand .
Befolkningen går från att leva mot lejonen till att leva med dem.
Detta trots att lejonen utgör en svårt hot mot boskapen.
Det fungerar med respekt från alla håll, tålamod och med att skyddet för tamdjuren säkras.
Man lär känna lejonen i området som individer och när en gång en gammal lejonhanne dog, sörjdes han av alla i byn.
Manlighetsriterna i Sverige är svårare att komma tillrätta med.
Här vill man inte ens försöka se vargen som en vän.
Hunden används som ett bra redskap att få bort vargen på olika sätt.
Att vargen är hundens anfader gör på något sätt bara hatet mer uttalat.
Dikotomin hund /varg är lika levande och viktig för jägare som dikotomin hora /madonna för kvinnoföraktare.
Tudelningen är nödvändig och den ökar i sin tur avskyn för den " andra" hunden.
Vargen blir den otyglade naturen som jägarna, trots att de säger sig vara naturmänniskor, avskyr.
Den natur de accepterar är den de själva har kontroll över.
De personer som anför annan åsikt blir snabbt stämplade, hånade och i vissa fall hotade.
Så en otyglad fri natur klarar inte dessa modiga och morska starka män.
Då blir de osäkra, rädda och aggressiva.
Att skjuta grävlingar som flyr från sina gryt är däremot en lagom initiationsrit för att få fram nya morska män.
En träning i att se djur som skjutbara och hur en natur ska tyglas.
Inga Magnusson
5 maj 2012 12:15
Märkligt att denne Alcala ständigt dyker upp i media som moralens väktare. Han dömdes för några år sedan till 18 månaders fängelse i samband med att han lurat till sig biståndsmedel från SIDA. Då uppdagades att han svängt sig med ett antal märkliga lögner och hans egen advokat förordade eventuell vård istället för fängelse eftersom denne man hade svårt att hålla ordning på sig själv och sanningen.
Nu är han åter ute och är vårdslös med sanningar. Jägareförbundets all´männa uppdrag bekostas inte av skattepengar. Det, liksom en hel del annan viltvård i landet, bekostas av jägarna själva, via deras statliga jaktkort som måste lösas varje år. De medlen läggs i Jaktvårdsfonden,ur vilken pengar tas till bl.a Jägareförbundets allmänna uppdrag.
Jag håller inte med om Alcalas lögner och hans argumentation, men om att Jägareförbundet bör avsäga sig det allmänna uppdraget och istället bli en ren intresseorganisation för jägare i Sverige. Med tanke på de huvudlösa beslut som nu fattas av regeringen (EU?) så behövs någon som tar vara på jägares och viltvårdens intressen.
Jägarna klarar sig bra utan staten men frågan är om staten klarar sig utan jägarna?
Viltstammar måste begränsas för att minska antalet viltolyckor på vägarna och skador på skog och grödor. Dessutom gör jägare eftersök på trafikskadat vilt och sköter en hel del av de inventeringar som behövs för att besluta om hur storleken på viltsammar. Det mesta av detta görs helt gratis och skulle kosta stora summor om de skulle betalas av skattemedel.
http://inga.blogg.se
shedlight
5 maj 2012 12:41
Du driver Jägareförbundets intressen.
Du har inte bemött något i artikeln eller i mitt blogginlägg om vilken natur som jägare egentligen vill ha, bristen från jägarhåll för vargen som en del av faunan och hur demokratin fungerar.
När det gäller eftersök så är det ofta en träning för hundar och ett viktigt skydd för att minska djurs lidande.
Detta avsäger sig nu jägare som en protest mot utebliven licensjakt.
Att vargpoltiken plötsligt går "emot" dem får dem alltså att föringa djurs lidande för sina egna
intressen.
Det är lågt.
Det talat ytterligare om hur jägare ser på naturen.
Man bryr sig inte om att skadskjutna djur kan ligga i dagar och plågas. Det viktigaste att att få visa sin protest mot att inte få skjuta varg.
Jag hoppas att alla betänker om vad detta grymma agerande säger om jägarna och deras förmenta intresse för djur och natur.
Och vad säger det om deras vilja att alltid i jakt minska djurs lidande?
Skadeskjutningar i rapporter duggar ju tätt och rester av hagel hittas i döda vargar.
Viltstammar måste begränsas skriver du.
Javisst.
Vargen är utmärkt till det.
Varför då emot vargar?
Argumenten som används när det är lämpligt, är att vargen begränsar viltets utbredning.
De tar jägarnas "byten".
Att då byta fot snabbt i frågan förefaller ganska desperat.
Till sist:
Ditt sätt att smutskasta debattören faller tillbaka på dig själv och den jägarkår du företräder.
Det tyder alltid på brist på sakargument.
Martin
5 maj 2012 13:44
Gör sig inte jägarförbundet skyldig till mutbrott då dom erbjuder samtliga i riksdagen erbjuds en kurs i jägarexamen som bekostas av jägarförbundet och genomförs i riksdagens källare? Borde inte detta vara något för JO att titta på?
shedlight
5 maj 2012 14:25
Det där är en del utav den stora maktsfär som jägaranknuten verksamhet verkar i.
Det finns fler jägare %-uellt i riksdagen än det gör i samhället.
Det blir ett normaliserat kamratgäng.
Givetvis borde det granskas av OBEROENDE instanser.
Tittarstorm
5 maj 2012 17:16
Modet och den mentala beskaffenheten hos jägare har alltid förbryllat mig. Jag litar aldrig på en person som skjuter djur för sitt nöjes skull, dessa människor kan helt enkelt inte vara helt friska. Ingen normalfungerande människa dödar för sitt nöje!
Deras inställning till natur är väl ganska tydlig och Inga Magnusson håller ju med om det du skriver att det inte är naturen som är det primära för jägare. Det är att få skjuta djur och döda helt legitimt.
Inga skriver det som så många tar till som argument om djur som dör i trafiken, viltolyckor, som ska begränsas genom att man föregår olyckorna och dödar djuren innan de hinner ut på vägen, så att säga.
Givetvis är det fullt möjligt att skydda djur från att dö i viltolyckor på andra sätt än genom att döda dem! Det enda som saknas är intresset och modet att gå emot ett gäng beväpnade skjutglada kontrollfreaks.
Att trafik ska avgöra om djur ska få leva eller inte är verkligen ett sätt att kontrollera naturen och anpassa den till civilisationen istället för tvärtom.
Skönt att EU gör någon nytta iaf och går emot den fullständigt galna svenska troféjakten på varg.
shedlight
5 maj 2012 18:28
Det där trafikargumentet lider av en allvarlig brist på logik.
Borde vi inte ha fler vargar då...
Det är bra med utifrån perspektiv på vår svenska fauna, det har EU tillfört i detta fallet.
Sverige har skrivit under direktiv ang bevarande av hotade arter, det ska ju rimligtvis betyda mer än pappret.
Atmosphere girl
5 maj 2012 21:12
Människan är så långt ifrån vän med naturen som man kan komma. Det finns ingen respekt för, eller vilja att vara en del av, naturen. Människan vill enbart tämja, härska, förstöra och söndra. Att ägna sig åt grytjakt och jaga från helliktoper är inte fair play. Ska djuren inte ens ha någon chans? Är det verkligen meningen att människan ska dominera så totalt över djuren?
http://theatmospheregirl.blogspot.com
shedlight
5 maj 2012 23:33
Jakt går ut på att lura djur.
Med parningspipor, dummies, åtlar, fällfångst med levande djur osv.
Det finns ingen respekt för viltet i jakt - som utgångspunkt.
Hundar är inte rådjursrena och hetsar viltet.
Man använder drevformationer som ger vargar panik.
För att inte tala om skoterjakt.
Man kan egentligen fråga sig om man öht ska få ha hund.
Och då är jag ändå hundmänniska själv.
För att inte tala om det förbannade djurplågeriet med fällfångst av lo.
Det gör mig mest upprörd av allt.
Leah
7 maj 2012 08:01
Jägarna vill döda. Till vilket pris som helst. De njuter av att döda. Dessutom så skadeskjuter de varandra och oskyldiga som råkar befinna sig i deras närhet titt som tätt. För mig är höjden av feghet män som jagar ett stackars djur med tex skoter, tills djuret stupar. Dessa sk män borde skämmas.
shedlight
7 maj 2012 12:44
Nedläggande av ett byte ger en kick.
Frågan är vad det egentligen triggar.
Varghatet är däremot ngt annat - ngt värre.
Det liknar demoniseringen som finns i krig av fienden.
noboytoy
8 maj 2012 22:46
Instämmer med flera av de tidigare kommentarerna. Jakt handlar ofta om att döda djur för sitt eget höga nöjes skull men man vill gärna få det att framstå som att det är en "nödvändighet". Jägare vill också framställa sig själva som naturens "väktare" som om de värnar om djur och natur mer än andra, där de sitter och halsar snaps i jakttornen. Inte särskilt förtroendeingivande.
Det farligaste djuret är människan, som har blandat sig i naturens gång alltför länge nu, med diverse konsekvenser som vi inte kan hantera.
shedlight
9 maj 2012 14:06
Det där är en annan sak, vilka ritualer som följer på nedläggandet av vilt. Som inbegriper alkohol. Tyvärr finns det "berättelser" om att intag även sker innan viltet skjutits. Det där är ett blankt papper, vem ska tala om det? Vem vågar?
Den natur man säger sig värna är knappast naturlig. Den är tillrättalagd för att maximalt passa jaktintressen.
noboytoy
11 maj 2012 22:47
Jag kan inte tala för alla jägare men jag har inte sett en enda, som inte tar med sig "kaffe-kask" i ottan när han skall ut och och skjuta försvarslösa djur med sina stora gevär.
En jägar-man stod utanför min bok-häck några meter från husknuten, med sitt gevär en tidig lördagsmorgon. När han förstod att jag hade sett honom, försvann han som en avlöning. Han trodde nog att jag gick in i huset igen, för att ringa polisen.
Man törs knappt gå ut i skogen här, under rådjurs- och älgjakten. Det är inte djuren man fruktar, det är de gevärs-försedda, ofta alkoholpåverkade, jägarmännen.
shedlight
12 maj 2012 11:56
Jag har också stött på jägare i skogen som dykt upp med ett gevär. Obehagligt. För både människor och hundar.