Direktlänk till inlägg 4 mars 2012

Vem skapar ordet hora? Han som " försvinner".

Av shedlight - 4 mars 2012 11:43

En extremt konservativ talkshowvärd uttalar negativa omdömen om en kvinna.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/kallade-kvinna-hora--ber-om-ursakt



Vad väljer han då för ord?

Han kallar henne för hora och prostituerad.


För det är det värsta man kan kalla en kvinna.


Känns det igen?


Det går som en röd tråd i vår historia.


För en tid sedan var det en artikel i DN om att det var värre att kallas hora för på 1600-talet.

Vad dom nu menade med den rubriken.  

Och återigen -  kvinnan ska skuldbeläggas.

Inte mannen.


Och vad är det man säger egentligen med att kalla en kvinna för hora?

Man talar om att kvinnan bär skulden för mannens handlingar.

De köpande männen försvinner helt och hållet. Dom som bär skulden.


Vad den här konservative mannen egentligen borde säga är att:

1. Vi män köper horor.

2. Men vi vill inte  låtsas om det utan vi skyller på att kvinnorna är lösaktiga och vill bli köpta.

3. Vi kommer på att  hora blir att skällsord för kvinna på så sätt slipper våra beteenden skärskådas.


Genialt.

Och genitalt.


Samma ser man i en nyutkommen memoarbok, men ingen har reagerat.

”Memoarer är prostitution.”

Då menar man att man säljer sig, att man har ett lågt  snyltande beteende.

Naturligtvis menar man inte de köpande männens utgångspunkt.

Absolut inte om man är en machoman med unken kvinnosyn från Australien.

Som dessutom i boken kallar andra för horor. Maximalt vidrig kvinnosyn. Vad annat att vänta?


Så fortplantar sig hyckleriet, gång på gång i hur ordet hora används.

Och kvinnor accepterar det, invanda som de är att bära skulden.

Så visas mannens tolkningsföreträde mer tydligt än på något annat område,

 just där mannens beteende är som mest nedtystad och skambelagt.


Dwt är som ett trolleri.


Plötsligt uppstår den omvända rollen, kvinnan blir skambelagd!


Mannen är inte bara osynliggjord; han kan dessutom använda troll-ordet för att smutskasta  kvinnan.


OCH DET FUNKAR.


T o m en president stödjer kvinnan, och talkshowvärden ber om ursäkt.


Men ingen ber om ursäkt för männens roll i skapandet av ordet hora som en verbal misshandel av  kvinnan.


Ingen tar någonsin tar upp detta onämnbara självklara faktum: att mannen skapar horan.


Varken på 1600-talet eller idag, 4 dagar innan Internationella kvinnodagen 2012.


 
 
Ingen bild

noboytoy

4 mars 2012 21:01

När någon säger ordet "hora" så tänker jag på en stackars kvinna som står ute i kylan, halvnaken och väntar på att kåta män, torskar skall komma och betala för att få runka i hennes kropp. För att hon inte kan försörja sig på annat sätt och för att hon ofta är drogberoende och blev utsatt för vuxna mäns sexövergrepp som barn.

Hur blev detta ett skällsord och förnedrande för kvinnan, när de enda som förnedrar sig själva är torskarna? Jag menar, vill torskarna se på sig själva och hur de ligger och runkar, frustar, pustar och stönar över en ovillig kvinna? ´

Hur pinsamt och förnedrande är det inte att vara en sådan slav under sin penis och så jävla okontrollerat kåt att man till och med betalar människor för att få runka i dem? Känner de sig inte lite..primitiva och smått groteska, dessa torskar?

shedlight

4 mars 2012 21:59

Det märkliga är att ordet hora och dess egentliga betydelse så öppen men ändå så fördold.

Så här bra skriver Hanna Olsson om ordet hora.

"Hon finns i språket, hora och prostituera sig står för att man moraliskt sålt sig själv. Hora är också ett bestraffningsord som används när en kvinna antas var sexuellt aktiv. Det är ett ord mannen kan använda när han misstänker sin hustru för otrohet. Det finns som skällsord i ungdomsgängen.
En sexuellt utmanande kvinnobild skapad av manliga fantasier, en kvinna gjord till kön."

Och denna mening som sammanfattar allt:

"Kvinnan bestraffas för en sexualitet som inte är hennes utan mannens."

 
Ingen bild

Leah

5 mars 2012 09:30

Jag avskyr ordet hora. Det ligger så mycket förakt/fördomar/hat bakom det ordet. Det är också ett ord som används för att kontrollera/kväva kvinnor som vill leva ett fritt liv. Tyvärr används det också av andra kvinnor mot kvinnor som de anser vara ett hot (makars älskarinnor, "lättklädda" kvinnor osv)-när hotet egentligen kommer från deras egna makar/pojkvänner. En del kvinnor väljer att lägga skuld på andra kvinnor istället för sina mäns. Om en lättklädd tjej går förbi och den äkta mannen glor, så reagerar många kvinnor med att den lättklädda tjejen är en "hora", inte att hennes man är en skitstövel som glor på andra. När den äkta mannen är otrogen så läggs skulden på kvinnan han är otrogen med, ofta med argumenetet att hon är en hora som bjuder ut sig. I detta fall handlar det om en otroligt rädd man-en man som är rädd för kvinnors rätt att välja sin sexualitet, för kvinnor som vågar ha åsikter, då försöker han kväva hennes röst genom att kalla henne hora. För en "hora" är ingen riktig människa, utan en lösaktig farlig kvinna som har sex.....åminner egentligen om häxprocesserna för några hundra år sedan...mäns vilja att tysta ner kvinnor har inget slut.

shedlight

5 mars 2012 16:36

Jag förstår helt din reaktion.

Så känner jag också men när man har börjat tänka på ordet så känner jag också något annat.
En helig ilska över seklers skambeläggande av kvinnor för mäns beteende.

Jag tycker att man ska ställa en motfråga till alla som använder ordet hora:

Varför får inte mannen synas?

Han syns ju överallt annars,
sport, politik, ekonomi,osv

Varför inte här? Det är väl orättvist?

Så jag avskyr inte längre ordet hora - jag väljer att problematisera det så ofta det dyker upp.
För kvinnors automatiska avståndstagande är en förutsättnng för att ordet ska användas som det gör.
Vi ska vara "lydiga" och skämmas.
Och i skammen döljs mannens beteende, ansvar och skuld i prostitutionen.

 
Ingen bild

Tittarstorm

5 mars 2012 10:44

Backlashen för kvinnor blir tydlig genom språket.
Att bli kallad hora var något vi använde oss av i äldre tider här i Sverige, både män och kvinnor kunde dömas för horeri. Sedan hade vi förstås horor som alltså var prostituerade och som sålde sina kroppar till brunstiga hannar.
Men jag hörde aldrig någon bli kallad hora när jag var ung under 60-70-talen! Hade en grabb kallat en tjej hora i skolan hade han fått veta att han levde, det var helt enkelt inget man gjorde! Punkt!
Längre fram, jag vet inte exakt när, blev det till min stora förvåning vardagsmat för unga tjejer att få höra att de var horor. Jag vet inte hur det gick till när detta språkbruk infördes och normaliserades. Jag vet bara att det är en tillbakagång som heter duga!

shedlight

5 mars 2012 16:38

Det stämmer.

Sexindustrins påverkan är tydligt i attityder.
Att tro att unga inte påverkas av det de ser i porren är aningslöst.
Det påverkar ord, beteenden mot jämnåriga, det påverkar deras framtida liv.

Det finns ingen motkraft idag.

Tycker det skulle finnas porrkunskap i skolan dvs ett ifrågasättande av vad som sker, vem som förnedras, vilka skador som uppkommer och vems sexualitet som ska uttryckas.
Att länder i vår närhet och på semestermål tycker att kvinnokroppen är en vara till mäns behov, påverkar också.

 
Ingen bild

Wunder

5 mars 2012 13:40

Skitsnack! Hora är i modernt språk ett skällsord - precis som tjocksmock eller idiot. Jag har hört killar kallas hora oftare än tjejjer. Någon som säljer sex för pengar kallas i dag prostituerad - och det är helt och hållet könsneutralt. Och det finns karlar som säljer sex.

För övrigt, förutom i vissa tvingande situationer, så är det tjejjen som säljer sex som är den direkta anledningen till att sex säljs. Det är moraliskt hyckleri att lägga hela skulden på männen.

Att jaga torskar och värna om prostituerade finner jag ett konstigt sätt att hantera situationen. Det är ungefär som att jaga ungdomar som knarkar och värna om langare. Det är ju "synd om" langarna som hamnat i träsket. Eller hur?

OK - jag vet att det jag säger inte är politiskt korrekt. Men ta och tänk på det lite grann i alla fall. Kanske kan saker ses från fler håll än vad som är politiskt korrekt.

shedlight

5 mars 2012 16:34

Det är faktiskt du som är politiskt korrekt, det är så som samhället ALLTID har resonerat:
Man lägger skulden på kvinnan.

Just DÄRFÖR finns ordet hora, (och INTE mannens köpta onani) som för övrigt är inläggets tema.

De pojkar som finns säljer till män.
Men prostitution är och förblir en extremt enkönad företeelse, bara kolla ett knapptryck bort du vet...

Så mannen har ingen egen vilja anser du, men du har en stark vilja att avlasta dig skulden för mäns beteende.
Och om män inte har någon vilja, hur ska de då kunna styra världen, vara politiker osv..
Låter inte bra alls.

Men jag tror du har fel.

Män har en vilja.

Och det är verkligen lågt av dig, Wunder, att göra män till frustande djur.
Vilken manssyn du har!

Till sist, pengarna driver brottet.
Torskarnas pengar.
Till världens organserade brottslighet.

Jag upprepar skulle män sluta köpa tillgång till kvinnor för sin onani imorgon, skulle prostitution och global kvinno/flickhandel upphöra imorgon också.
Det är den enkla sanningen.

Så skulle världens enskilt största förtryck upphöra.

Men apropå din manssyn, så förvånar det inte mig då du har skrivit hit tidigare och uttryckt mäns rätt till att förtrycka kvinnor.
Du, Wunder, förstör för många män därute.

 
Ingen bild

Tittarstorm

5 mars 2012 21:49

Herregud, hela marknaden av varor och tjänster bygger på att dessa säljs, att det finns köpare!
Wunder kan väl sätta igång och producera en vara/tjänst som ingen vill ha och försöka sälja den och återkomma. Det är givet att det är köpare till varor som utgör grunden för att en verksamhet ska kunna existera. Det begriper vem som helst. Om Wunder inte tror på det så kan väl fråga nästa gång han är på ICA och handlar. De kan säkert förklara det där för honom.

Det handlar inte om att vara politiskt korrekt eller inte. Det handlar om ren jävla logik! När man läser såna kommentarer som den från Wunder så kan man verkligen fråga sig hur det gick till när män tog makten över kvinnor Så otroligt korkat! Han måste vara på rymmen från Genusnytt.

shedlight

5 mars 2012 22:41

Haha...

Men det intressanta är att det just ÄR politiskt korrekt att dölja mannen i könshandeln.

Det finns också en politisk korrekt sexism som vi ser dagligen i reklam, media och TV.
Bland annat.

 
Ingen bild

Mei-Lan

11 november 2014 23:33

Ordet hora betydde egentligen "äktenskapsbryterska". Vore det ok att kalla en otrogen kvinna hora - och en otrogen man horkarl?

Om man kallar en kvinna hora, vad menar man? Vanligen att hon är lösaktig, inte att hon säljer sex. Det är ju inte männens fel utan hennes eget val. Fast frågan varför inte män skälls för att vara horkarlar. De kallas players, låter mycket roligare.

shedlight

15 november 2014 20:24

Vad är en lösaktig kvinna?

Men du har rätt i att det i historien faktiskt var mer "jämställt" i uttrycken. Men! Det betyder INTE att det var jämställt i praktiken - för det var det inte. Kvinnan dömdes hårdare.

Uttrycket att "sälja sex" är också ett märkligt uttryck som jag starkt tar avstånd ifrån. Det är präglat av marknadsliberalism där allt är till salu (tex kvinnokroppar) och uttrycket underlättar bara för förövare.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av shedlight - 21 januari 2017 10:32

  Även i år beslutade länstyrerelserna om licensjakt på varg utan någon egentligt grundlig analys och reflektion om varför. Överklagande av naturorganisationer till högsta juridiska instans ledde inte till någon förändring trots att domstolar int...

Av shedlight - 11 augusti 2016 21:55

Idag nås vi av nyheten att Ecuadors ambassad tillåter att Assange förhörs om våldtäktsmisstankarna som funnits sedan 2010.    Men varför glömmer media bort vad som har hänt under dessa år? Hur Assange har utryckt sig? Hur en åklagare som inte ens...

Av shedlight - 22 juli 2016 10:49

Idag är det fem år sedan Anders Behring Breivik utförde sina välplanerade och fruktansvärda terrordåd.   Trots att det är en händelse som omtalats mycket i både Norge och Sverige så tycks den kontext som Breivik verkade i, inte ha analyseras. Han...

Av shedlight - 30 juli 2015 13:55

Den fasansfulla historien om lejonhannen Cecils död i Zimbabwe rullar nu över världen. Han sköts  med pilbåge och föst efter 40 TIMMAR efterföljande  sköts han ihäl med skjutvapen. Ett mer utstuderat djurplågeri är svårt att föreställa sig. Den nöjes...

Av shedlight - 27 juni 2015 11:43

Tänkte faktiskt försöka blogga lite i sommar men jag tänkte börja med en att reprisera ett tidigare inlägg och förändra det lite - från att handla om SD till att handla om SD-anhängare. Det är precis lika aktuellt idag som när det publicerades mars 2...

Kategorier

Shed Light

Arkiv

RSS

Senaste inläggen

Tidigare år


Skapa flashcards