Direktlänk till inlägg 7 februari 2012

Ökad sexualisering och prestationskrav

Av shedlight - 7 februari 2012 12:01

I  media idag  om unga flickors alarmerande ohälsotal.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article14329569.ab


I  Faludis bok Backlash visades att jämställdheten har gått bakåt, på vilka områden och med vilka krafter som agerar med agendan att driva kvinnor tillbaka.

I USA pågår  backlashen för fullt vilket syns tydligt i olika lagstiftning i delstaterna  idag.

Det inleddes på 80-talet .

Då det till exempel på fullt allvar hävdades, att kvinnors insteg i yrkeslivet var orsak till att våldtäkterna ökade.

Som om jämställdhet och mänskliga rättigheter var något negativt för kvinnan.

Ingen skulle hävda något motsvarande om svartas kamp för sina rättigheter.

Men kvinnan skulle hållas tillbaka med den ena tokigheten efter den andra.

Men ingen av dessa konservatister diskuterade hur jämställdheten egentligen såg ut.

Att kvinnor hölls tillbaka i yrkeslivet och lönemässigt och vilka effekter det fick.

Det var inte intressant.

För svartmålningen hade ett syfte, att bibehålla manlig makt till varje pris,

Då spelade verkligheten ingen roll.


Samma fenomen ser man från vissa håll även idag.

För idag svartmålas kvinnor som för fram kvinnorättsfrågor i Sverige.

Det vet alla om som bloggar – det är ett alltför vanligt fenomen på nätet.


Men flickors och unga kvinnors psykiska ohälsotal är idag högt –faktiskt alarmerande högt.

Men få nämner vad den enormt ökade sexualiseringen av kvinnokroppen som skett och som sker, har inneburit.


Samtidigt som flickor ska prestera i skolan har de också krav att vara söta och smala – och åtråvärda.

Från porren, reklamen och media strömmar ständigt samma budskap.


Kvinnan /flickan är en kropp.


Få pratar om vad porren egentligen har åstadkommit med synen på kvinnokroppen.

Att kvinnan förtingligas och att sexualiteten utgår från mannens kroppsliga behov.

Utomlands kan man om skriva om sådant som vad porrens intåg gör med män på Västbanken och att övergreppen ökar i hemmen, men någon motsvarande diskussion finns inte i Sverige.

Här är det tyst.


Ändå visar ungdomsundersökningar att det är skillnad mellan könen på hur flickor och pojkar upplever porren.

Det finns alltså all anledning att våga prata om porren.

Särskilt när medias s k sexualupplysare rekommenderar flickor att titta på porr för att bli tända och instruerar om bästa avsugningstekniken.



I reklamen säljs allt, ALLT, med kvinnokroppen eller med delar av kvinnokroppar, kvinnomunnar, ryggar, magar, ben, underliv.

Resor, mat, hälsoprodukter, underkläder; allt säljs med kvinnokroppen.


I media exponeras kvinnans kropp som aldrig förr.

Rumpchocker, tuttmissar, nakenbilder på kvinnliga skådespelare avlöser varandra dag efter dag.

Soligt väder, magsjuka, tatueringar, simning med valar, allt ska exponeras med en avklädd ung kvinnokropp.


Och nätets utbredning och bredbandsutbyggnaden har möjliggjort både en ökad exponering för porren och ett åsiktsmaskineri om flickors kroppar som aldrig förr i historien varit så extremt utbrett.

Sverige är ett utav de länder i världen som har mest utbyggt bredband, vilket spelat roll för att kunna konsumera porr på ett lättillgängligt sätt.

Och med det har kommit en rätt att tycka till om kvinnor och framför allt flickors kroppar, på olika sajter.

Flickor får betyg inte bara i skolan utan även på nätet, på sina kroppar av jämnåriga pojkar och men också av vuxna män. Män som kan vara både i deras egen pappas ålder och ännu äldre.


Flashbacks hårda ord mot kvinnor och framför allt mot flickor – horifieringen - stannar inte bara där, utan har sökt sig ut på media.


På sajten Newsmill kommenterar medelålders män, tonåriga flickors sexualitet som om de vet allt om den och har all rätt i världen att göra det.

Både okunnigt och smått perverst.

Och normaliserat idag för att ingen vågar problematisera att flickkroppen är allmängods.


Flickor sminkar sig längre ner i åldrarna, det finns rakningstips för småflickor, kläderna är tajtare, utseendefixeringen är enorm. Flickor blir tidigt kroppar.

Samtidigt som de ska var duktiga och prestera.


Inte undra på att ohälsan breder ut sig.


Vad som är märkligt är att ingen gör något åt det.

Varken politiker, media eller olika organisationer tar upp det stora problemet idag;

bilden av kvinnokroppen i porren, reklamen eller i media och vad nätet har inneburit.

 

För vad kommer den ökade psykiska ohälsan hos flickor och unga kvinnor att innebära för Sverige i framtiden?

Vad kommer den att  kosta?


För ekonomin är väl snart det enda det argumentet som biter när det gäller kvinnans jämställdhet idag.

'


Omarbetning av ett inlägg publicerat september 2011.

 
 
Ingen bild

Tittarstorm

7 februari 2012 13:43

Unga tjejer har det tuffare idag än vad vi gamlingar hade. De har inte en chans att komma undan den förnedrande synen på kvinnokroppen och vad den kan användas till. Nätet har öppnat dörrar till unkna hålor vi inte trodde fanns! Vi trodde vi kommit en bit på väg men nu avslöjas allt som dolts eller som kunnat hålla borta från oss tidigare.

Artikeln tar upp unga flickors ohälsa men vi vet också att äldre kvinnor mår sämre. Det finns mängder av olika faktorer som inverkar på kvinnors hälsa, det har inte enbart en enda orsak till ohälsa, men så länge vi inte låter kvinnor beskriva sin egen verklighet kan vi aldrig komma till rätta med problemet.
Så länge myndigheter företräder enbart manliga normer får kvinnor inte det bemötande de ska ha eller den vård de behöver. Jag ser det här mer och mer ju äldre jag blir och det skrämmer mig ohyggligt!
Jag skulle aldrig sätta barn till världen om jag var ung idag!

shedlight

8 februari 2012 20:59

Håller med.

Det är helt andra krav på unga tjejer idag än det var tex på 70-talet.

Och visst det är en komplex verklighet.

 
Ingen bild

gunB

7 februari 2012 14:18

Det går inte att surfa på nätet, titta på TV, läsa tidningar eller ens gå utanför dörren utan att få objektifierande bilder på tjejer i nyllet. Jag mår så dåligt av de gigantiska tutt-affischerna Lindex satt upp i varje busskur i stan. Där står man och fryser i sina vinterkläder på väg till sina vanliga ärenden, intill en gigantisk pin-up affisch som killarna och gubbarna brevid stirrar på. Och sen på en själv. Reklamen blir liksom en uppmuntran att objektifiera tjejerna runt om kring :(

Jag har upplevt att det fungerar så, många gånger om. Eller småkillarna som står i busskuren och stirrar på nån tutt-reklam och recenserar tjejen på bilden negativt och föraktfullt.

Tänker skriva till Lindex för sin ofräscha reklam (inte får de mig att vilja köpa underkläder av dom) men verkar vara den enda som ens bryr mig om sånt längre - alla andra verkar så indränkta i porrifieringen att de inte ens ser det.

shedlight

7 februari 2012 21:50

Du har helt rätt.

Jag tror att vi är många som tänker så i vårt "stilla" sinne.

Men vi får reagera mot denna normaliserade sexualisering. Det är vår tid största farsot, som en smitta som leder till sjukdomar!

Precis samma känslor du beskriver har jag också känt.
Den här ljustavlorna påverkar ALLA kvinnor runt om.

För de unga tjejerna har detta blivit normalt, men vi minns en tid när dessa HM-affischer (och Lindex och Kappahl...) väckte ilska.
En ilska som sedan la sig. Varför?

 
Atmosphere girl

Atmosphere girl

7 februari 2012 17:30

Jag har gått i samma tankar som du, och jag blev precis klar med ett inlägg om sexualiseringen av flickor i media. Jag såg en jättebra dokumentär tidigare idag som heter Sexy Inc. Our children under influence. Den är ganska kort, men hinner ta upp många bra grejer. Om du har tid och lust, se den! =)

http://theatmospheregirl.blogspot.com

shedlight

7 februari 2012 21:54

Jättebra inlägg, Atmo!

Jag ska definitivt titta på filmen.

Ska först titta på Dox ikväll om utnyttjande av småflickor i modellbranschen, lite samma tema.
Sedan ska jag titta på din film.

Till alla:
Läs Atmos inlägg!

 
Ingen bild

Artemis

7 februari 2012 17:53

Jag säger bara jag är så GLAD att jag inte ha några barn. Vet inte vad jag skulle göra om jag fick en flicka, det finns inte en chans jag skulle kunna helt skydda henne mot allt det här. Visst man kan försöka men pressen är enorm! Det är svårt nog att som vuxen säga ifrån...

shedlight

7 februari 2012 21:58

Det är starka kommersiella krafter som till varje pris vill göra flickor och sedan kvinnor till objekt.

Till kroppar.

Hur ska någon förälder, ens om de är medvetna om det, kunna utgöra en motkraft mot den här störtfloden av sexualisering?

 
Ingen bild

noboytoy

8 februari 2012 08:10

Ingen har väl heller undgått reklamen från Gina Tricot, som har valt att använda sig av en anorektisk kvinnlig modell i sin senaste propaganda?

Den här extremt magra tjejen (i lila tajta byxor) visas upp på affischer i alla städer och också på teve.

Jag har skrivit till klädkejdan och frågat varför de väljer att visa upp en uppenbart sjuk tjej i sin reklam. Har inte fått svar men vi kan väl tänka oss hur det kommer att låta: "hon är "naturligt" smal och hon lider inte alls av ätstörningar".

Som om det skulle spela någon som helst roll? Vilket budskap sänder de ut? SLUTA HANDLA PÅ GINA TRICOT!!

shedlight

8 februari 2012 09:02

Håller med.
För att inte tala om alla andra företag HM, Kappahl, Lindex.
Alla dessa kör med numera med naket på halvsidor i pressen. Varför?

 
Ingen bild

Tittarstorm

8 februari 2012 09:30

Jag har också reagerat stenhårt på Gina Tricots reklam. Tjejen är uppenbart anorektisk och även om hon skulle vara "naturligt smal" så bidrar hon till att normalisera ett anorektiskt utseende och förfula byxorna. Så tajta byxor kräver lite kropp för att det ska bli snyggt.

Jag tror jag ska ringa Gina Tricot!

shedlight

8 februari 2012 13:16

Gör det!

Själv är jag också mkt fundersam över hur våra stora kedjorna sexualiserar kvinnokroppen mitt framför våra ögon, utan att vi har en chans att komma undan.

 
Ingen bild

gunB

9 februari 2012 11:10

Nej det är just det, att vi inte har en chans att komma undan. Reklamen riktar sig också till oss av kvinnokön, det är vi som ska köpa plaggen. Dessa kedjor livnär sig på att tjejer ständigt känner sig tvungna att uppdatera sin look med nya trendiga plagg och accessoarer, vilket kostar oss pengar och tid. Jag känner mig själv fast i modehetsen.

Själv köper jag inget av de stora kedjorna som Gina Tricot längre, av flera olika skäl (dålig kvalité, oetisk tillverkning) frågan är om en större bojkott kan fås till?

shedlight

9 februari 2012 15:45

Bojkott är nog bra, men jag tror att i stort sett alla klädkedjor har normaliserat en pornofierad bild av kvinnnan.
Jag tror man får börja maila dom.

Helt enkelt.

Media och reklam är idag mjukporr.
Och porr har blivit vålds-, tortyr- och förnedringsporr.
Så har sexualiseringsfarsoten spridit sig.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av shedlight - 21 januari 2017 10:32

  Även i år beslutade länstyrerelserna om licensjakt på varg utan någon egentligt grundlig analys och reflektion om varför. Överklagande av naturorganisationer till högsta juridiska instans ledde inte till någon förändring trots att domstolar int...

Av shedlight - 11 augusti 2016 21:55

Idag nås vi av nyheten att Ecuadors ambassad tillåter att Assange förhörs om våldtäktsmisstankarna som funnits sedan 2010.    Men varför glömmer media bort vad som har hänt under dessa år? Hur Assange har utryckt sig? Hur en åklagare som inte ens...

Av shedlight - 22 juli 2016 10:49

Idag är det fem år sedan Anders Behring Breivik utförde sina välplanerade och fruktansvärda terrordåd.   Trots att det är en händelse som omtalats mycket i både Norge och Sverige så tycks den kontext som Breivik verkade i, inte ha analyseras. Han...

Av shedlight - 30 juli 2015 13:55

Den fasansfulla historien om lejonhannen Cecils död i Zimbabwe rullar nu över världen. Han sköts  med pilbåge och föst efter 40 TIMMAR efterföljande  sköts han ihäl med skjutvapen. Ett mer utstuderat djurplågeri är svårt att föreställa sig. Den nöjes...

Av shedlight - 27 juni 2015 11:43

Tänkte faktiskt försöka blogga lite i sommar men jag tänkte börja med en att reprisera ett tidigare inlägg och förändra det lite - från att handla om SD till att handla om SD-anhängare. Det är precis lika aktuellt idag som när det publicerades mars 2...

Kategorier

Shed Light

Arkiv

RSS

Senaste inläggen


Ovido - Quiz & Flashcards