Direktlänk till inlägg 13 november 2011

Bloggande poliser och nedlagda våldtäktsutredningar

Av shedlight - 13 november 2011 18:58

Nu har Crafoord, från organisationen " Centrum för rättvisa", anmält RPS för diskriminering.

http://svt.se/2.22620/1.2601302/rps_stams_for_diskriminering

http://www.dn.se/nyheter/sverige/stams-for-diskriminering-av-man

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/stams-for-diskriminering-av-man_6632162.svd

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.773561-stams-for-diskriminering-av-man

http://debatt.svt.se/2011/11/15/do-ser-mellan-fingrarna-pa-polishogskolans-olagliga-inkvotering-av-kvinnor/


Undrar om han även skulle ha gjort det på 70-talet då de fåtaliga kvinnliga poliserna som fanns då  tvingades ha kjol. För att man skulle se att de var just kvinnliga poliser. Inte bara poliser.


Eller om han tycker att det är en naturlag att poliser ska vara män.

Eller om han bortser från att halva Sveriges befolkning består av kvinnor.

För polisyrket är inte vilket yrke som helst och då ska  de vara representativa  för HELA befolkningen.

Inte bara halva.


Men han hyllas av Mansrättshaveristerna på nätet, de som hänger i alla kommentarsfält och som mailar och ringer och tar plats hela tiden. Ingen diskriminering där inte. Dessa "jämställdister" som tycker att det ska vara som det alltid har varit för annars blir de diskriminerade.


För ett tag sedan drev Polisfacket att en ollande  bloggande sexistisk polis skulle få tillbaka sitt jobb. Det tyckte dom var viktigt.

Viktigare än att halva Sveriges befolkning kan känna sig säkra på att INTE hamna hos en sexistisk polis vid en brottsanmälan, tex vid ett så allvarligt brott som ett sexualbrott.

För där fick vi svart på vitt:

Poliser får vara sexistiska. Det är ok. Man kan vara polis ändå.

Ingen enskild polis, avdelning, rotel, eller annan organisatorisk enhet  synes ha protesterat, åtminstone inte offentligt. Så viktigt ansåg det tydligen inte vara att alla manliga poliser  från och med den AD-domen misstänkliggjordes.



Men Crafoord och hans påhejande anhang av mansrättsaktivister  har nog inget att frukta av denna polis. 

De är ju män.

Och det är ju det viktigaste , att män får hjälp.


Då är det inte så noga med våldtäktsutredningar, det drabbar ju inte män i någon större utsträckning.

Möjligen som förövare då.

Men det är ett brott som nästan uteslutande har kvinnliga offer.

Att de kan behöva bemötas av kvinnliga poliser  - det bortser Crafoord och hans organisation ifrån.


Som till exempel i Lund.

Där har man valt att i princip avkriminalisera våldtäkter.

För att det är synd om gärningsmännen.


Vid andra brott gäller inte samma omsorg om gärningsmännen, för i så fall skulle ju polisen avskaffa sig själva. Och det gör dom ju knappast.

Men just vid våldtäkter visas speciell omsorg om gärningsmännen.

Kriminalkommissarie Söderholm, vid Lundpolisen säger följande om våldtäktsutredningar.


 Och ofta är mannen i ett underläge i den här typen av utredningar.


Tydligen i ett sådant  underläge att inga utredningar ens leder till åtal av hänsyn till detta orättfärdiga underläge.


Poliskommissarien säger också att de som blir våldtagna även får skylla sig själva ibland.

Eftersom de blir våldtagna.

Som exempelvis om en 14åring som anmält flera våldtäkter:


Hon är kontaktsökande och försätter sig i situationer där hon kan bli utnyttjad. Jag vill påstå att hon är en fara för sig själv.


Poliskommissarien  försvarar sig till sist  med att det INTE handlar om manliga strukturer eftersom det finns flera kvinnliga åklagare.

Sina egna uttalanden och de värderingar de visar att han har, de tar han inte ansvar för...men de talar sitt tydliga språk.


Här är artikeln

http://www.sydsvenskan.se/lund/article1503739/Polisen-Det-ar-inget-konstigt-i-detta.html



Så har vi ju gränspolisen som sexutpressade  asylsökande kvinnor som befann sig i en mycket utsatt livssituation.

Men han "mådde dåligt" så han fick ett milt straff.  Hur kvinnorna mådde av detta, det togs ingen hänsyn till då.

Mer om detta här:

http://shedlight.bloggplatsen.se/2011/09/19/6269901-de-stackars-omtaliga-garningsmannen/


Deta var bara några av en mängd exempel på när poliser styrs av urgamla manliga föreställningar och en nedvärderande kvinnosyn. Där ett visst beteende sitter i väggarna, som leder till ett dåligt bemötande och undermåliga utredningar.


Ju mer man kan göra för att bryta upp dessa strukturer och se till att poliskåren är myndighet för ALLA medborgare oavsett kön, desto mer rättvisa får vi och desto mer förtroende får polisen.


Det är en självklarhet att minst 5o% av Sveriges poliser är kvinnor.

Allt annat är en orättvisa och ett machotänkande som inte hör hemma i ett modernt land.


Och kvinnor ska kunna kräva att få möta en kvinnlig polis tex vid kvinnofridsbrott och vid sexualbrott.

Då måste det också finnas kvinnliga poliser på olika nivåer att tillgå - överallt och hela tiden.




 




 
 
Ingen bild

Polis

14 november 2011 10:02

Läste nu ditt inlägg. Tycker det är synd när debatten hamnar på en låg nivå. Det behövs kvinnliga poliser. Gärna 50%. Men framför allt behövs det lämpliga poliser. Om en man och en kvinna står på samma nivå beträffande antagningskrav tycker jag det är helt okej att kvinnan får jobbet. Detta eftersom det på många platser i landet är en brist på kvinnliga poliser. Om mannen har bättre resultat på proverna så är det självklart mannen som skall få platsen.

Att "kvotera" in kvinnor skapar en form av A och B poliser och detta tjänar ingen på. Det finns många fantastiskt duktiga kvinnor som klarar alla tester till polisen med glans. De är bättre än manliga sökanden. Då får de platsen. Självklart...

shedlight

14 november 2011 23:57

Jag har inte ens nämnt ordet kvotering.

Och debatten bör föras på ALLA nivåer, även på en strukturell nivå!

Den första polisutbildningen kom 1910.
Tror du vi har samma krav idag som då?
Med andra ord kraven växlar efter tiden.
1910...1950...1980...2010...2030.
Inget är beständigt, inget är givet.

Det viktigaste för polisen är att de har allmänhetens förtroende.
Allmänheten är inte bara män.

Det är därför oerhört viktigt att utveckla polisväsendet med tiden.
Det visade inte minst det havererade EU-toppmötet 2001.

Att föra dialog, att konflikthantera, att bygga ner situationer istället för att bygga upp dem, att kunna hantera tjejer i utsatta situationer, att kunna möta invandrarkvinnor som far illa, allt det är exempel på viktiga delar av ett fungerande polisarbete.
Nyligen uppfattade en ung berusad kvinna poliser som våldtäktsmän, de var civila, men hade det jättestor betydelse egentligen för den situation hon befann sig i då? Om man är rädd för män i ett utlämnat sammanhang?
Det är bara ett färskt exempel på när kvinnliga poliser hade fungerat bättre.

Kan inte polisen inse att de behöver verka i sin samtid, så har de problem.

De män som här har anmält RPS och som har Rättshaveristerna på nätet på sin sida, hur lämpliga är DE egentligen?
Nu när man vet hur de män och nätverk som stöder dem låter därute, vilket kvinnohat dessa nätverk visar?

 
Ingen bild

Dan

14 november 2011 10:10

Vi kommer alltid hitta röttägg inom alla yrken men det är ingen ursäkt att diskriminera. Det gjorde man också när man tyckte att vetrinärsutbildningen med nästan bara kvinnliga sökanden i Uppsala skulle göras mer jämställd och då gav några av platserna till män som hade lägre betyg. De två kvinnorna som inte kom in pga detta kände sig diskriminerade och stämde universitet och vann.

Det ska självklart finnas kvinnliga poliser också men att kräva 50/50 är dömd att misslyckas då vi pga olika förutsättningar, där kön är en, har olika intressen. Jag tror feminism gör sig själv en björntjänst när man genom tvung vill uppnå 50/50 och där det är 0/100 så är det tydligen ok också. Det är en milimeter rättvisa som gäller så länge det är färre kvinnor och det tycks gälla enbart yrken av status. Jag har inte sett feminister slås för 50/50 för de smutsiga och tunga jobben inom tex bygg, gruvor, verkstäder och annat liknande. Men barndman, polis eller speciellt styrelserummen verkar lockande.

Den kvinnliga polis som tog emot de två kvinnorna i Assange fallet har tydligt visat vilka sympatier hon har. Trots alla fel, alla olämpliga blogg av en polis som är inblandad i ett rättsfall som är pågående så får hon behålla jobbet. Så är det.

Men vi kan inte ha olika krav på kvinnor och män vid antagning bara för att det inte är 50/50 inom ett viss yrke. Då får vi spendera en massa tid och resurser för alla stämningar som tydligen börjar ta fart nu för nu börjar männen också säga ifrån.

shedlight

15 november 2011 23:44

Har du läst historia?
Kvinnor förbjöds en gång att arbeta i gruvor.
Utav män.
Visste du det?

Du verkar både okunnig och bitter.

Du väljer också bort att Sverige inte är homogent och att efter AD-domen inträffade en olustig situation.
Vilken?
Ja, den lär inte drabba dig i alla fall.

Så du väljer bort alla andra perspektiv än ditt eget.

Inte bara okunnig och bitter utan även tyvärr inskränkt med andra ord.

Du upplever också att "männen" behöver säga ifrån.
Läste du raderna i inlägget om Mansrättshaveristerna som tycker att allt ska vara som det alltid har varit? Men så illa är det väl inte med dig...retorisk fråga.



För övrigt : se svaret ovan.

 
Ingen bild

poliskvinna

14 november 2011 11:07

Diskriminering är inte ok vart den än är. Allternativt så får man stå för att antagningen har selektivturval och grunda det i ett ställningstagande/orsak (att spegla samhället demografi). Att påstå att antagningen är "neutral" och sedan inte hålla sig till principen är ju mer förkastligt.

shedlight

14 november 2011 23:49

Om man skulle "bestämma" att alla ska vara vita och män genom urvalet är det då diskriminerande?

Och hur är det med den befolkning polisen är satta att tjäna?
Är de totalt ointressanta?

Polisen finns inte för sin egen skull, de ska vara en del av samhället.
Inte en del av maktstrukturerna.
Det är en självklar utgångspunkt.

För övrigt är jag trött på dessa nätsignaturer som kallar sig "farmor" "Ester " eller varför inte "poliskvinna".
Det går att lura media hit och dit hur man vill, men knappast bloggare.

 
Ingen bild

Tittarstorm

14 november 2011 14:56

Men den inställning som kommissarie Söderholm har så blir det lättare att förstå varför statistiken över uppklarade sexualbrott ser ut som den gör. Inte minst i Lund där man skulle kunna tro att det är väldigt säkert att befinna sig som kvinna för där finns inte många våldtäktsbrott redovisade. Efter det här uttalandet från Söderholm ser mera ut som att det är säkrare att vara man i Lund.

Man slutar aldrig förvånas över rättsväsendets olika aktörer och deras medeltida människosyn! Det är hög tid att poliser och personer vid domstolar börjar uppdatera sig lite.

shedlight

14 november 2011 23:44

Polismyndigheten i Skåne svarar inte på mail om huruvida det är säkert för kvinnor att vistas i Lund.
Undrar varför.

 
Ingen bild

Utred rättsväsendet NU

15 november 2011 19:34

Sedan kan man undra över varför våld mot kvinnor är polisers vanligaste brott. Men det kanske INTE alls har något med deras kvinnosyn och värderingar att göra.

För övrigt så är väl vi rätt trötta på att poliser m fl talar om vad det INTE handlar om.

Det enda vi kan vara säkra på när de talar om vad det INTE handlar om (dvs manliga strukturer i detta fall), är att det är just det som de säger att det inte handlar om som det egentligen handlar om.

De avslöjar sig liksom...

Hur många personer talar om för andra vad det INTE handlar om?! Det skulle bli ett evighetsarbete att tala om vad det INTE handlar om...

Men de är ju lite klockrena och tacksamma dessa män och talar om vad det handlar om genom att uppge EN företeelse som det inte handlar om...

shedlight

15 november 2011 23:38

Håller med.

Det märkliga är också att liksom ingen vill tala om den ollande sexistiske bloggaren och polisfackets agerande.
För i facket sitter poliser och DE ansåg att just poliser får vara sexistiska, men DET vill ingen ta upp som ett problem.
Fastan just det fallet är en vattendelare.

I stort sett samtliga poliser i Sverige är medlemmar i Polisfacket.

Och naturligtvis vill ingen tala om Lundapolisens värderingar och vad det tyder på.

Den "nivån" vill man inte befatta sig med.

 
Ingen bild

noboytoy

15 november 2011 22:54

Det är ju bara att vända på steken..?
Hur många män vill mötas av en majoritet kvinnor inom polisen, i rättsväsendet och på arbetsplatserna..? Sicket liv det skulle bli på dom.

shedlight

16 november 2011 01:06

Ja, det är den världen som har mött kvinnor i alla tider.
NU blir det ett hot mot vissa män när kvinnor gör insteg på områden där män traditionellt alltid fått härska ensamma.
Då blir det "orättvist".

Som sagt, dessa män är inskränkta män.
Som har problem med att se kvinnor som likvärdiga människor.

 
Ingen bild

Tittarstorm

16 november 2011 12:25

Polisen här ovan tror att det är han och andra män som ska avgöra vad som är en lämplig polis?
I vissa situationer är en kvinnlig polis lämpligare för en uppgift än en manlig. Kanske polisen behöver informeras om att i arbetsuppgifterna ingår inte enbart att leka Rambo, man ska också kunna klara av att bemöta och ta hand om brottsoffer. I just det avseendet kan ofta en kvinnlig snut vara bättre än en manlig efterso många kvinnor kan vara rädda för män. På ytterst goda grunder vill jag tillägga, vi vet att även poliser är kriminella när de får tillfälle och inte ser några problem med att köpa sex, puckla på kvinnor och att utsätta redan utsatta för övergrepp.
Det här är en mentalitet man inte vill ha inom polisen men som tyvärr följer med den manliga värderingen av kvinnor som polisen här ovan ger uttryck för när han mäter kvinnor manlig måttstock. Han har alltså inte fattat vitsen med kvinnliga poliser alls.

shedlight

16 november 2011 14:00

Det är bara att konstatera. Man vågar INTE beröra värderingar och faktiska handlingar som poliser gör sig skyldiga till.
Man håller sig till siffror och abstraktioner.

Föhoppningvis är inte"polis" en polis, för annars är det illa.

 
Ingen bild

Tittarstorm

16 november 2011 12:43

Apropå rättsväsendet och konstiga domar:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/lakare-stal-telefon-friades_6637288.svd

shedlight

16 november 2011 13:57

Vi har sett det förut, läkare som inte får smutskastas av tex fladdriga vittnen eller som skyddas av arbetsgivare trots ett flertal vittnemål om övergrepp.

 
Ingen bild

Kvinna och jurist

16 november 2011 13:09

Du är orättvis när du framställer Clarence Crafoord och hans Centrum för Rättvisa som några som skulle vara på mäns sida mot kvinnor. Det stämmer inte. De arbetar för likabehandling och mot diskriminering. Om du läser deras hemsida - http://centrumforrattvisa.se/ - kan du se att deras tanke är att

"Staten ska skydda människor mot diskriminering – ändå drabbas varje år tusentals sökande till statliga universitet av diskriminering när kön får avgöra vem som ska få en utbildningsplats."

Detta har lett till att de har drivit ett par kvinnors sak i fall som gällt antagning till veterinärprogrammet, sjuksköterskeprogrammet och psykologprogrammet. De driver nu ett par mäns fall när som gäller antagning till polisutbildningen och anställning som brandman.

Linjen är klar. Ingen - varken kvinna eller man - skall behöva bli diskriminerad på grund av kön.

shedlight

16 november 2011 13:56

""kvinna" ""och" ""jurist""

Du missar några saker:

Polisen är en del av rättsutövandet i Sverige.
Polisväsendet har därför en unik ställnig och kan INTE jämföras med veterinäryrket eller något annat av det du nämner.

Att DU om du har (?) din bakgrund inte förstår det förvånar och skrämmer storligen.

Vi har en strukturell diskriminering av kvinnor i Sverige och världen.
DET är en orättvisa.

Man kan välja att låtsas som om den inte finns.
Som du gör.

Det finns ett egenvärde med kvinnliga poliser du också väljer bort.


Som konstateras i inlägget FÅR poliser vara sexistiska.
Det är enormt problem och som jag nämnde ovan, en vattendelare.
Vi har alltså officiellt enligt polisfacket en machopolis.
Det berör du inte ens och vad det betyder för kvinnor i Sverige och att de också betalar skatt till ett polisväsende; nu sexistiskt.
Kvinnor får väl hålla inne sin skatt till detta polisväsende då, eller vad föreslår du?

Du kommenterar inte heller kvinnoföraktande strukturer i manliga miljöer, som är katastrofalt just för poliser.
Några exempel ges ovan inlägget.

Vi nås hela tiden av nyheter om poliser som agerar med just en kvinnoföraktande attityd.
Senast just idag med en knarkande polis som var ifärd med att beställa kvinnor.
http://gt.expressen.se/nyheter/1.2623501/har-grips-den-patanda-polisen

Jag vet inte vad som får dig och andra att INTE beröra det viktigaste utan hela tiden hålla er på ytan.
Strukturerna är tydligen livsfarliga att tala om.


 
Ingen bild

Utred rättsväsendet NU

16 november 2011 20:48

Ur Arbetsdomstolens dom 74/2011 framgår följande om den bloggande polisens kvinnosyn:

”Såvitt avser hans syn på kvinnor har bl.a framkommit att kvinnor som är tillräckligt snygga kan slippa böter, och att man på arbetstid har kunnat spana och ragga på snygga tjejer. Kvinnliga poliser har inte sällan förminskats till att antingen inte vara ”torra bakom öronen”, eller till att vara räddhågsna objekt som man möjligen kan ha sex med i polisbilen eller på personalfesten – och då kan man gärna vara flera män som delar på en kvinna. Symptomatiskt är också de gånger som L.V har varit kritisk eller raljant mot chefer inom polisen, vilka han dessutom valt att namnge, har det uteslutande handlat om kvinnor.”

Ja, vad säger man… Vem vill träffa en sådan polis i något som helst sammanhang.

Att en person som den bloggande polisen L.V dessutom uttalar sig om att kvinnor inte är torra bakom öronen och sedan producerar smörja som ovan, visar väl bara på LV:s brist på självinsikt.

Notera också att den bloggande polisen namngav kvinnor i bloggen, dock inte sig själv. Där snackar vi om ytterligare en modig man…

Vidare framgår av domen att den bloggande polisen befinner sig på en nivå, som få som gör anspråk på att vara myndiga, skulle skryta om offentligt:

”Vidare har L.V framställt sig själv som en riktig ”macho-man”, som aldrig har fått stryk i ett slagsmål eller blivit frånåkt i en biljakt.”

Den bloggande polisen har också visat prov på en enorm manlighet:

”Han har till och med gett uttryck för sin så kallade manlighet genom att publicera en bild på en erigerad penis i en byxa, tillsammans med ett inlägg om att en radiobilspolis älskar att jaga tjuvar.”

Moget.

Det framkommer också att den bloggande polisen L.V redan år 2007 varit inne på sidor med pornografiskt innehåll. Han förklarade detta med att han ville få fram bilder som skulle användas i skämtsyfte.

Både nivån på förklaringen och sannolikheten är låg (varför gör de alltid bort sig med den minst sannolika förklaringen?), men han vet ju att man kommer undan rättvisan med sådana förklaringar.

Av arbetsdomstolens ledamöter är sex av sju män. Notera också att en ledamot är S.Ö

Arbetsrätten och arbetsdomstolens praxis blir ju tyvärr aldrig bättre än dess jurister och deras kvinnosyn och värderingar. Jag är inte förvånad (men kritisk) att Arbetsdomstolen, som väljer att tolka handlingarna i ett vakuum, kommer fram till det domslut som de gör.

Även i Arbetsdomstolen råder sexism och manligt tolkningsföreträde, det är ett som är säkert.

shedlight

16 november 2011 23:10

Tack för din uttömande kommentar!

Dessa sexistiska domstolar finns ju lite överallt. Domar som skriver hårresande domslut rörande tex sexuella övergrepp.

Eller så sitter sådana som pr-konsulten Harald Ullman i polisstyrelser. Han som VET att Asssange inte bara kan bli frikänd, utan t o m är HELT oskyldig. För det har han läst på nätet. Han som också hånade Veronika Palm med illa dolt kvinnoförakt när hon var på tal för att bli partiledare för S.
Hur påverkar hans kvinnosyn hans arbete i Stockholms polisstyrelse?

 
Ingen bild

Kvinna och jurist

17 november 2011 02:03

Kära "Shed Light",

Varför du ironiserar över det namn jag väljer här och sätter det inom citationstecken tycker jag du borde fundera över. Jag har hört detta tal om "strukturer" många gånger. Ja, de finns. Men det är både patetiskt och beklagligt att du ägnar en blogg till att gnälla över detta.

Är du en kompetent kvinna? Då har du alla möjligheter idag. Men du gillar väl din roll som gnällkärring så mycket så att du trivs bäst där. Ja, fortsätt med det då! Jag är inte med i ditt team. Mina tjejkompisar och jag begriper bättre.

shedlight

18 november 2011 16:53

På vilket sätt kommer du åt strukturer?
Genom att förtiga dem?

Det du kallar ironiserande är faktiskt främst riktat till andra läsare.
Jag är erbarmeligt trött på de som tror att de legitimerar kvinnoförtryck genom att själva vara kvinnor eller "kvinnor" eller "quinnor".

Detär också märkligt att du så snabbt går in på person.
Utan att nämna sakfrågan.
Som är just de manliga stukturer som finns i väggarna och hur det påverkar kvinnor och män.

Och du undviker den ollande sexstiska bloggaren och vilken vattendelare han är.
Liksom polisfackets agerande.
Då är det tyst, konstaterar jag.

 
Ingen bild

Tittarstorm

18 november 2011 09:26

Den "kvinnliga juristen" använder sig av härskarteknik och ett vokabulär man inte förväntar sig från från en jurist. Men "hennes" kompetens och möjligheter kanske inte sträcker sig så långt att "hon" lyckades tillägna sig argumentationsförmåga och saklighet, något man annars brukar förknippa med just jurister.
"Hennes" förmåga att se samband och att göra analyser verkar också vara obefintlig.
Får man inte lära sig någonting alls på juristskolan numera? :D

shedlight

18 november 2011 16:34

Haha, tydligen inte:)

Å andra sidan kanske det är ett exempel på hur patriarkatet styr på (vissa) av våra juristutbildningar....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av shedlight - 21 januari 2017 10:32

  Även i år beslutade länstyrerelserna om licensjakt på varg utan någon egentligt grundlig analys och reflektion om varför. Överklagande av naturorganisationer till högsta juridiska instans ledde inte till någon förändring trots att domstolar int...

Av shedlight - 11 augusti 2016 21:55

Idag nås vi av nyheten att Ecuadors ambassad tillåter att Assange förhörs om våldtäktsmisstankarna som funnits sedan 2010.    Men varför glömmer media bort vad som har hänt under dessa år? Hur Assange har utryckt sig? Hur en åklagare som inte ens...

Av shedlight - 22 juli 2016 10:49

Idag är det fem år sedan Anders Behring Breivik utförde sina välplanerade och fruktansvärda terrordåd.   Trots att det är en händelse som omtalats mycket i både Norge och Sverige så tycks den kontext som Breivik verkade i, inte ha analyseras. Han...

Av shedlight - 30 juli 2015 13:55

Den fasansfulla historien om lejonhannen Cecils död i Zimbabwe rullar nu över världen. Han sköts  med pilbåge och föst efter 40 TIMMAR efterföljande  sköts han ihäl med skjutvapen. Ett mer utstuderat djurplågeri är svårt att föreställa sig. Den nöjes...

Av shedlight - 27 juni 2015 11:43

Tänkte faktiskt försöka blogga lite i sommar men jag tänkte börja med en att reprisera ett tidigare inlägg och förändra det lite - från att handla om SD till att handla om SD-anhängare. Det är precis lika aktuellt idag som när det publicerades mars 2...

Kategorier

Shed Light

Arkiv

RSS

Senaste inläggen

Tidigare år


Skapa flashcards