Direktlänk till inlägg 24 juli 2011

Frimurarbröderna och kvinnans konstiga väsen

Av shedlight - 24 juli 2011 16:23

http://www.dn.se/nyheter/varlden/forskare-tydlig-likhet-med-ku-klux-klan

http://www.dn.se/nyheter/varlden/forskare-tydlig-likhet-med-ku-klux-klan


På frimurarnas svenska hemsida står att läsa om varför frimurarna behövs idag:


Osäkerheten i tillvaron, uppvärderingen av det materiella och förlusten av traditionella värden är grogrunden för ett tilltagande främlingskap människor emellan, en farlig isolering mitt i kollektivet. I denna situation har frimureriet idag något väsentligt att ge: Att bibehålla människan och människans värde i vårt samhälle.
 
Svenska Frimurare Orden är i dag en sammanslutning där män av skilda samhällskategorier, yrken och åldrar träffas för att arbeta på sin personliga utveckling och för att umgås under värdiga former.


Lite längre fram i texten kommer de 100-tals paragrafer som styr tillvaron som frimurare.


Där finns i Första kapitlet följande info

§5

Orden är öppen endast för män.


Utan motivering.

Ingenstans bland alla dessa mängder av paragrafer återfinns någon enda tillstymmelse till motivering.


Däremot återkommer ständigt ord som

 bröder, broder,  loger, broderskap, faddrar, fäder, brödraförening , ämbetsmannakår och givetvis mästare med alla dessa mängder av prefix.

Det är en totalt  toppstyrd verksamhet, som verkar i det dolda, i mörkret, med lojalitetsband som sträcker sig ut i samhället.

Det är i princip omöjligt att gå ur, bara att byta grupp är förbundet med mängder av restriktioner.

Men alla verkar de vilja  göra karriär . Få nya utmärkelser. Klättra på stegen, få mer beundran från de andra bröderna.


I listan över medlemmar återkommer titlar som tagna från en annan tid, kamrer, disponent, målarmästare, herr, men även titlar som överläkare, revisor, överste.

Där finns även anställda inom rättsväsende, myndighetspersoner och politiker.

Man hittar kriminalinspektörer, hovrättassessor, riksdagsman och andra i allmänhetens tjänst.


I Italien får inte rättsväsendets representanter vara medlemmar i frimurarna   just på grund utav att man ska veta att de står fria från påtryckningar och eget vinnande.

Så har vi det inte i Sverige.


Här sker allt i det fördolda, bröderna träffas långt ifrån journalistisk bevakning. Förresten är ett antal rätt kända journalister med. Skulle de granska sig själva eller ska kollegor granska kollegor?

Och kvinnliga journalister släpps ju inte in.


Hos frimurarna är kvinnan  den där andra, precis som hos Breivik. Han som inte klarade av den nordiska relativt sätt jämställda  kvinnan.

Hon tillhörde inte hans kultur.


Han var däremot hängiven frimurare, där kände han sig hemma. Han hade deras symbol på sitt manifest.


Varför kvinnor inte får bli medlemmar ges alltså ingen information om.

Frimurarna bildades på 1700-talet, i ett totalt patriarkalt samhälle och dessa strukturer finns alltså bevarade där än idag.

Det är en rest från ett manligt normativt tänkande som vidmakthålls.


Och det är inte så troligt att dessa hierarkiska strukturer skulle kunna upprätthållas, liksom mystifierandet av sekelgamla riter, om kvinnor tilläts vara medlemmar. Allt skulle gå förlorat om kvinnor kom och förstörde allt.


De speciella gruppstrukturer som finns i manliga miljöer män emellan, ”tuppandet” som en känd författare benämnde det, skulle det kunna fortsätta? Skulle det blir för mycket ifrågasättande av dessa allvarsminer, dessa roliga huvudprydnader, allt detta metall-skrammel och  mässandet och de super- hemliga riterna?

Skulle allt gå förlorat då om kvinnan gavs tillträde till dem?

Skulle de kunna hemlighållas?

Som är så viktigt, så att nya småbröder ska vara okunniga om dem.

Så att de inte i förväg ska veta vad som väntas av dem.


För det manliga grupptrycket ska sakta byggas upp tills de nya småbröderna inte längre har förmåga att hålla sig utanför det. Tills de oundvikligen blir en del av det.

De har ju hela tiden minst två faddrar vid sin sida, som bevakar att de beter sig rätt och inte avviker från den manliga frimurarnormen.

  

För det manliga grupptrycket omöjliggör att när man väl ställs inför fullbordat faktum att svära på en dödskalle eller att offra ett lamm, eller att kyssa någons fot, eller vad man nu  förmodas göra att säga: " nej, jag vill inte, detta är löjligt".

Dom orden finns inte då.

Så broder följer efter Broder.

Och åläggs att följa dessa 100.tals paragrafer.

Lojalitetssband knyts.

Bäste Broder.


Gruppdynamiken är densamma som bland fotbollshuliganer, som i militära sammanhang, bland prästerskap,  hos  tekniska högskolors studenter  eller -varför inte - som hos brandmän.


Tystnadsplikten om riterna varar till döden , man besöker sjuka gamla Bröder för att påminna dem om detta och deras anhöriga.


Inget skvallrande tillåts. Först i himmeln med den Store Byggmästaren blir man fri. Eller inte.


En gång om året håller man talet till KVINNAN.

Den där konstiga varelsen som man inte förstår sig på och som inte inbegrips i livets svårigheter utan är en del av dem. Som tillhör en annan sort. Som man inte begriper sig på. Där behöver man Bröders hjälp.

Kvinnan ska helst bara finnas till hands men inte  höras.

Men en gång om året hyllas hon. Sedan är det återigen som vanligt Bröder som gäller och deras ideal och deras världsbild.


 
 
BitterFeminist

BitterFeminist

24 juli 2011 17:47

När dom pratar om "människor" så menar dom egentligen män. Kvinnor är som du skriver, dom andra. Ja kvinnor är väsen för dom. Deras synmsätt är patriarkalt tänkande helt igenom.

Det som är jävligt konstigt är hur lite (menar då absolut ingen kritik alls) kritik dom får av dom som gärna gnäller på feminism och feminister, som gnäller så fort ordet systerskap yttras, som anser att det är "mansförakt" när en man inte släpps in till feministiskt självförsvar och liknande.

Och när vi då tänker på den politiska och ekonomiska makt som finns bakom så blir det än mer konstigt. Inte fan har vi ett sådant nätverkande och makt bakom exempelvis feministiskt självförvar eller annat liknande med separatism där enbart kvinnor deltar. Men vem får mest skit? Jo där det handlar om kvinnor som vill vara för sig själva. Då ses det som ett hot för flera män som bara ska vara där, men dom är helt jävla knäpptysta gällande denna orden. Jävla inkonsekventa korkskallar är vad dom är.

http://bitterfeminist.wordpress.com

shedlight

24 juli 2011 17:57

Det här är månghundraåriga strukturer, mycket äldre än själva organisationen frimurarna, de har ju sin grund i ännu äldre tiders prästerliga patrriarkat. Men de är pecis lika fasta idag 2011, men vi accepterar dem... Eller gör vi det?

Hur är det annars möjligt att de får verka så i det fördolda utan granskning?

Juristen som nämns korts i texten, är verksam idag, och påverkar viktiga domar där synen på kvinnors/flickors värde har betydelse.
Det var ett uppmärksammat rättsfall för ett tag sedan, men inget sas då om domarens medlemskap i frimurarna och hur det påverkade honom när han försvarade domen.

 
Ingen bild

Sorgsen

24 juli 2011 18:21

Vilka märkliga paralleller och slutsatser du använder.

" Hos frimurarna är kvinnan den där andra, precis som hos Breivik. Han som inte klarade av den nordiska relativt sätt jämställda kvinnan.
Hon tillhörde inte hans kultur."

Du använder något så sjukt och hemskt som massakern i Norge med att kvinnor inte får vara med i frimurarna och försöker utnyttja det för att få fram ditt budskap om kvinnoförtryck.. ganska patetiskt. Sen får du läsa på om frimurarna lite mer för du verkar koka ihop ditt eget manifest(sagobok) precis som Breivik har gjort. Ja precis, paralleller och slutsatser kan vinklas och vändas hur som helst.. tänk på det!

shedlight

24 juli 2011 18:51

Du missar helt poängen. Om du läser mina inlägg om Sverigedemokraterna så ser du vad jag hela tiden pekar på.
Främlingsfientlighet drabbar ALLA som är främmande. Det är UPPLEVT främmande, från den egna personens identitet.
De andra.
Oavsett om de andra är kvinnor, barn, politiska aktörer eller människor från andra kulturer.
Det lär oss historien över andra skjutningar.

Det är främlingskapet, hatet och frånvaron av empati som ger den här typen av massakrer.
Media glömmer det hela tiden.
Det handlar om attityden:
Vi mot Dom.


Det är enormt viktig kunskap idag när hatet tillåts i medias artikelkommentering -men bara mot kvinnor.
Det drabbar i förlängningen alla.

Jag utgår från att du känner till Breiviks hat mot svenska kvinnors jämställdhet. Något som han delar med ganska många bloggar därute, bloggar som också helt eller delvis, via kommentering och i text, hyllar SD.

Informationen i blogginlägget är hämtad från främst Svenska Frimurarordens hemsida och deras tidning.

 
Ingen bild

Maurycy

24 juli 2011 21:25

Ett är ju säkert och det är att den så kallade Frimurar ordern är allt en grupp skumma typer. Inte undra på att så många konspirationer har med frimurare att göra. Inget konstigt med det!

shedlight

25 juli 2011 11:05

Det är fråga om maktstrukturer, precis som andra grupperingar i samhället som har makt.
Vilken skada de gör på allas rätt till likabehandling, kan nog variera väldigt.
Men bara en misstanke om att denna organisation på något sätt hotar demokratin, är en misstanke för mycket.
De drabbar alltid de svaga grupperna i samhället mest.
Hemlighetsmakeriet måste försvinna och deras värderingar måste fram i ljuset.
Dessutom bör vi diskutera om vi inte ska följa Italiens exempel; ingen i rättsväsendet, varken polis, åklagare, domare, eller andra bör vara med i organisationer som är hemliga och odemokratiska och kan innebära otillbörlig påverkan i tjänsteutövandet.
Att de gör åtskillnad på människor är uppenbart i deras "lagar".

Men som vanligt; börjar man granska makten, börjar det blåsa om öronen.
Vad om behövs är modiga journalister.

 
Frida

Frida

25 juli 2011 10:54

Hej, Jag tycker du ska kolla på min blogg!!!! Jag har så mycket roligt där och då och då så har jag tävlingar!! Dom vill du inte missa hoppas vi ses /Frida

http://fridablogg.bloggplatsen.se

shedlight

29 juli 2011 22:45

Hej, Frida! Roligt att du tittade in.
Du har en fin blogg.

 
Ingen bild

Tittarstorm

25 juli 2011 11:28

Jag hörde i media att man diskuterat internets del i det som hände i Norge. Kunniga inom området menade att det inte är innehållet i det som finns på internet som är farliga utan vilka röster som får mest utrymme och hörs mest.
Jag tyckte det var intressant att de sade så. Blir dessa män inte ständigt bekräftade i sitt hat mot samhälle och kvinnor så blir de farliga. Det innebär att alla behöver säga emot dessa kvinnohatare som ju inte bara hatar kvinnor utan också vänstern, invandrare och ffa muslimer. Trots att de själva delar så mycket av de fundamentalistiska muslimernas inställning. Undrar om kommenteringen i media förändras så att även kvinnor med radikala åsikter släpps fram nu? Antagligen inte. Man fortsätter att göra som man brukar, det som hänt i Norge får bli en isolerad företeelse utförd av en ensam galning. Om ingen ryter ifrån ordentligt den här gången.

shedlight

29 juli 2011 22:44

Jag hörde det där också.
Jag anser ju, som jag ofta skriver om, att det är samma hat oavsett vilka grupper de riktas till.
Det är av den anledningen det är viktigt att uppmärksamma just det utbredda hatet mot kvinnor.
Men det gör inte media.
Dom lever i villfarelsen att det är olika sorters hat.

Men hatet riktas alltid mot de "andra".

Att underhålla kvinnohat, som media länge har gjort, samtidigt som de har varit restriktiva med främligsfientlighet är därför kontraproduktivt.

Media bör också ta sitt ansvar, det gäller framför allt det otroliga kvinnohat som släpps fram i SvD och på Newsmill, men även i andra medier. T o m i Public Service.
Ett kvinnohat som är högerextremt.

 
Ingen bild

noboytoy

25 juli 2011 16:04

Minns inte vilken man i historien det var som sa nåt i stil med: "det är tur att kvinnor inte förstår hur hatade de är av män".

Jag har börjat förstå det. Över hela nätet sitter nämligen män och skriver ner hur mycket de hatar och föraktar kvinnor.

Varför har vi då inte sett detta förut? Har män börjat hata kvinnor mer? Jag tror det är två faktorer som spelar in.

På nätet får vi höra vad män egentligen tycker, dvs sanningen, under anonymitetens skydd.

På nätet föder hat - hat. Där triggar män varandra till att hata mer och mer.

Håller med BF ovan i att män aldrig har accepterat när kvinnor organiserar sig, tex feminister. Själva förutsätter män att de ska få verka, bara män, i olika föreningar och organisationer och detta ska till och med skyddas helt från insyn.

Hemliga sällskap män emellan gör alltid mig misstänksam. Jag tror inte att "konspirationsteorierna" om Frimurarna är helt tagna ur luften. Jag tror att det finns en anledning till att allt måste hemlighållas.

shedlight

25 juli 2011 23:01

Det finns svart på vitt när frimurare har gynnat frimurare. Få i media sätter ljuset på detta, men det finns undantag alltså.
Jag ser det nog mindre ssom konspirationsteorier och mer utav det vanliga: makt och kön och struktur som påverkar det omgivande samhället på ett alldeles för lättvindigt sätt.
En sorts bastuförbrödring.


 
Ingen bild

Mara

25 juli 2011 17:16

Kvinnohat är inte "högerextremt", det kan inte så enkelt placeras in på höger-vänsterskalan tycker jag. Däremot så är det väl lättare att se det så kanske.

shedlight

25 juli 2011 23:12

Visst, kvinnohat kan vara opolitiskt.

Men som dagens politiska bild ser ut i Sverige och i Europa så är det viktigt att se sambanden mellan en konservativ kvinnobild och nedvärderande människosyn.
Att förstå att de där andra även inbegriper jämställda kvinnor och att dessa OCKSÅ är en fiende.
Att "oss" och "vi" innefattar endast män.

 
Ingen bild

ARN

26 juli 2011 01:19

Rättsvårdande myndigheter är nog idag mycket intresserad av att ta del av kvinnohatarbloggarna. Glöm inte att det också finns kvinnor som hatar kvinnor i synnerhet om dessa är mödrar. Finns idag all anledning att uppmärksamma myndigheterna om dessa bloggar eftersom svensk polis inte själv skannar av nätet utan behöver tipps.

Glöm för all del inte bort att majoriteten av män älskar och respekterar kvinnor. Det är avarterna och ytterligheterna som syns på nätet. I verkliga livet ser det annorlunda ut.

shedlight

26 juli 2011 11:03

Lite OT utanför frimureriet för där finns
en inställning til kvinnan "som avvikande" .
Hos frimurarna tillåts inga kvinnor, så det du skriver om är något annat.

Men när det gäller nätets kvinnohat, så framhålls gärna kvinnor som företrädare. Det vet både du och jag.Allt för att legitimera kvinnohatet.
Jag har skrivit om IC m fl tidigare.
Det är av samma orsak som pedofiler/barnskändare ofta väljer kvinnliga signaturer i kommentering.
Du har kanske (?) läst mina tidigare inlägg, de som tar upp näthat framför allt i artikelkommentering.
Jag har flera gånger efterfrågat de goda krafterna, för jag vet liksom du att de finns.
Men att vara tyst och god är ingen bra kombination på nätet idag. Man måste våga ta ställning, men det är få män som gör det. Desto fler kvinnor, så ser det faktiskt ut i kommenterng. Jag har sett en förändring över tid också som är skrämmande. De goda männen har tystnat.

 
Ingen bild

Tittarstorm

27 juli 2011 12:29

Det är ju långtifrån bara inom frimureriet som kvinnan är den avvikande även om den synen odlas och finns i en koncentrerad form hos dem.
Den manliga normen har vi ju överallt runt omkring oss. Ibland är det så påtagligt att jag känner mig som gäst när jag vistas i det offentliga rummet.

shedlight

27 juli 2011 13:48

Visst har du rätt.

Bara det här inlägget blev ju censurerat. Tyder på att dessa strukturer inte får omskrivas ens på detta harmlösa sätt, utan ska vidmakthållas i absolut ostördhet.

 
Ingen bild

pogogirl

16 augusti 2011 13:24

Min partner är frimurare och jag har under lång tid debatterat både offentligt och privat med mycket prominenta frimurare om varför de utesluter kvinnor ur sin orden. Skälet är att det är en tradition och viljan FINNS INTE att ändra den. Det är helt sjukt!

Den här herrklubben säger sig verka för personlig utveckling och jag frågar alltid hur könsdiskriminering kan bidra positivt till det? Svaren jag får är allt från att boys will be boys till att vissa medlemmar också undrar det. Ja, det är en sorglig värld och vi har alla ett personligt ansvar för att förbättra den.

shedlight

16 augusti 2011 23:10

Det är otroligt märkligt att personlig utveckling bara ska gälla för ett kön.
Men det är naturligtvis ett svepskäl. Det viktigaste är att stänga dörrarna och inte granskas. Vem som känner vem, vem som hjälper vem på traven där ute i det "verkliga livet".
Vem som skyddar vem.

 
Ingen bild

pogogirl

17 augusti 2011 13:29

Nyansering: nej, personlig utveckling gäller inte bara ett kön, men det är bättre att män utvecklas med män och kvinnor med kvinnor. Vi är ju sååååå olika...

Ryggdunkeri finns i alla sammanhang. Jag har dock inte fått intrycket att det är så illa med just Frimurarna, känner trots allt många av dem och de samarbetar inte i det verkliga livet. Men det handlar om en loge, i Stockholm, hur läget är på andra ställen kan jag inte uttala mig om.
Svenska småstäder är väl bland det värsta i den vägen överlag...

Lästips (undertecknads egen brandfackla för övrigt): http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/26/rostratt-fick-vi-men-inte-vara-med-i-frimurarklubben

shedlight

17 augusti 2011 19:47

ok!

Ska läsa din fackla!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av shedlight - 21 januari 2017 10:32

  Även i år beslutade länstyrerelserna om licensjakt på varg utan någon egentligt grundlig analys och reflektion om varför. Överklagande av naturorganisationer till högsta juridiska instans ledde inte till någon förändring trots att domstolar int...

Av shedlight - 11 augusti 2016 21:55

Idag nås vi av nyheten att Ecuadors ambassad tillåter att Assange förhörs om våldtäktsmisstankarna som funnits sedan 2010.    Men varför glömmer media bort vad som har hänt under dessa år? Hur Assange har utryckt sig? Hur en åklagare som inte ens...

Av shedlight - 22 juli 2016 10:49

Idag är det fem år sedan Anders Behring Breivik utförde sina välplanerade och fruktansvärda terrordåd.   Trots att det är en händelse som omtalats mycket i både Norge och Sverige så tycks den kontext som Breivik verkade i, inte ha analyseras. Han...

Av shedlight - 30 juli 2015 13:55

Den fasansfulla historien om lejonhannen Cecils död i Zimbabwe rullar nu över världen. Han sköts  med pilbåge och föst efter 40 TIMMAR efterföljande  sköts han ihäl med skjutvapen. Ett mer utstuderat djurplågeri är svårt att föreställa sig. Den nöjes...

Av shedlight - 27 juni 2015 11:43

Tänkte faktiskt försöka blogga lite i sommar men jag tänkte börja med en att reprisera ett tidigare inlägg och förändra det lite - från att handla om SD till att handla om SD-anhängare. Det är precis lika aktuellt idag som när det publicerades mars 2...

Kategorier

Shed Light

Arkiv

RSS

Senaste inläggen


Ovido - Quiz & Flashcards