Direktlänk till inlägg 12 maj 2011

Lyssna - och tro! - på barnen

Av shedlight - 12 maj 2011 20:20

Patrik Sjöberg har deltagit i en diskussion i riksdagen om övergrepp på barn.

http://www.dn.se/sport/sjoberg-hoj-straff-for-sexualbrott-1

http://www.gp.se/sport/1.624837-sjoberg-hoj-straff-for-sexovergrepp-


För Patrik Sjöberg har det tagit 35 år att kunna öppna sig om detta.

Det, om något , visar ur svårt det är att tala om övergrepp, när det även för en vuxen man dröjer så länge att förstå och framför allt  våga erkänna för sig själv.


Hur svårt  är det inte då för barn?

Att förstå , att våga berätta, att komma över skammen och skulden?

 

Hur svårt är det inte då om barnet inte blir trott?



Det finns starka propedofila krafter, som vill förminska barnet och vad barnet berättar och de som tror på barnen.

Som hävdar att barnen ljuger.

Att barnen manipuleras.

Krafter som når varandra över gränser och som når in i sociala myndigheter och till och med in i våra domstolar.


De försöker på olika sätt tänja gränserna för sina intressen.

Det märks i mangadomens spår och tystnaden om vad det handlar om.

Det märks i domar mot barn och hur de bemöts. Frånvaron av debatt i media och medias beröringsångest rörande sexuella övergrepp på barn hjälper dessa krafter.


När Patrik går ut briserar allt i media, men det behövs även när det inte handlar om kända personer.

Det gör lika ont i alla barn.

Och som det inte var nog, så  finns det  till och med de personer som öppet och  på fullt allvar hävdar att barn inte tar skada av övergreppet, att de kan tycka att det är rätt ok. Utan det är först när omvärlden fördömer som barnet tar skada.

Vad säger du om det, Patrik? Tror du på det?


Barnskändarna är starka därute och dom kommer slå tillbaka med ännu större beslutsamhet när intresset bleknat i media för den här senaste tiden uppmärksamhet. Då kommer motreaktionen.

Precis som de  gjorde efter att barnen  började tala på 90-talet. Krafterna motreagerade och importerade PAS-"teorin", myntat av en pedofil , som smygvägen gjort inträde i Sverige.

T om i riksdagen.

"Mamman ljuger, och barnet manipuleras."


Det blir"den andra våldtäkten",  först övergreppen , sedan blir barnet inte  trott.

Det är den största skammen av alla.


***

Ett inslag i Studio Ett om det här:  http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=4497212

***


Bloggen som står på barnens sida.

http://suspicio.wordpress.com/







 
 
Ingen bild

noboytoy

13 maj 2011 12:05

Det är skrämmande hur långt vissa är beredda att gå för att försvara våldtäkter, begågna av vuxna, mot barn.

Dessa personer, nätverk av pedofilkramare och incestförespråkare, tar till alla argument de kan komma på för att kunna fortsätta med övergreppen mot våra barn.

Antingen ljuger barnet, mamman eller nu "det senaste" - barnen njuter av att våldtas av vuxna.

Ungegär som vissa våldtäktsmän tror att kvinnor "njuter" av att bli våldtagna. Eller ljuger om våldtäkter, falskanmäler.

Förövarna pekar på omgivningen och oftast på offren för att slippa hantera sin egen skuld och sitt ansvar för vad de gör mot människor som inte kan försvara sig. Fega ynkryggar.

 
Ingen bild

HannaMontana

13 maj 2011 18:33

Tack för att du skriver dina bra inlägg!! Du får alldeles för få kommentarer för en sådan bra blogg som din.

Jag blir en blandning av ledsen, upprörd och skrämd när jag läser om hur IC & co resonerar kring övergrepp. Med den sjuka logiken de förespråkar skulle ju alltså ex Patrik Sjöbergs liva vara helt bra nu. Vadå? Inga psykologer eller mamma som har hjärntvättat honom att tro att det han egentligen "gillade", var fel, sjukt och skamligt. Han har ju sluppit allt vad psykoterapi och "offerkofta" heter. Han måste ju bara må sååå bra nu??!!

Hur kan dessa personer påstå sig vara rättskämpar, jämställdister och allt vad de kallar sig, när deras agenda är så uppenbar? Nejdå, de tycker också att övergrepp och våldtäckter är fel, det är bara det att de måste skriva några hundra blogginlägg där de gör allt för att misstänkliggöra kvinnor och barn.

Nej jag blir bara ledsen och upprörd. Alla borde ställa sig på barnens sida.

shedlight

13 maj 2011 21:10

Tack!
Det är en brygd av pedofilnätverk/kvinnohat som finns därute. Det är allt från korkade bastumän till förslagna kriminella organisationer. Så man får slå högt och lågt.

Hälsan tiger still.
Det gäller även kommentering.
Det är de som blir provocerade som agerar.
Men det förstår inte de, de som bärs av ett kvinno- och barnförakt.
För dessa mörka krafter lever sina liv på nätet framför allt, medan de ljusa finns i det verkliga livet.
Men det är bra att visa att vi finns - även på nätet.

 
Ingen bild

HannaMontana

13 maj 2011 21:25

Ja, jag har tänkt på det här med kommentering en del. Å ena sidan vill jag kommentera sådant jag själv håller med om, för att visa er som skriver om det att ni inte ska ge upp, att det faktiskt finns läsare till era bloggar (ex som din), att det finns stöd, medhåll etc. Jag tror att det är jätteviktigt att stötta det som är positivt. Samtidigt vill man ju på något sätt stoppa galenskaperna som sprider sig på Internet. Men går det? Är det värt att börja argumentera med någon som ligger åsiktsgalaxer bort från en? Personligen känner jag mig ganska maktlöst när jag gjort ett inlägg på ICs blogg, skriver något som för mig känns helt självklart och inte ens avancerat (lite förenklat: tänk på de utsatta barnen) och jag får 30 tummar ner och massa sura kommentarer. Det är verkligen mörka krafter vi pratar om.

shedlight

14 maj 2011 13:06

Dom är körda, deras värderingar är satta i barndomen. Men man kan visa hur det hänger ihop. Hur ett exploativt synsätt drabbar ALLA svaga.
Och vi kan alla hjälpa till att sätta ljuset på dem och det gör du!
Sprid ljus;)

 
S

S

15 maj 2011 12:43

Jag håller med HannaMontana om att det oftast känns tröstlöst att försöka påverka nätmännen och deras vansinniga åsikter. Det är som att argumentera med en lyktstolpe, de rör sig inte ur fläcken och är oförmögna att se någonting utanför sin egen ljuskägla. Det är också viktigt att stötta alla er som kämpar för barns rättigheter så som du gör, Shedligt. Jag är så glad att du och andra bloggare som noboytoy och Monica Antonsson orkar ta de här fighterna med dem som bara tänker jag, jag, jag och mina "rättigheter" är viktigast. Tack!

http://kastastenpakurt.blogspot.com

shedlight

15 maj 2011 13:02

Tack själv!
Du deltar ju också för att hjälpa utsatta barn.
Haha! Liknelsen med en lyktstolpe var dråplig. Men lyktstolpar kan vältas och då ligger dom där...
Vi får hjälpas åt att synas därute och att stå emot det onda!

 
Ingen bild

S

15 maj 2011 13:54

Precis! Vi får se till att välta alla lyktstolpar där ute. :-)
Jag deltar i debatten för att hjälpa barnen, men jag är inte lika tuff som du är och är mycket sämre på att argumentera. Jag tycker också att det är jobbigt med nätmännen och har svårt att ta de jobbiga fighterna. Därför är jag glad att du och andra orkar göra det. Jag får försöka tuffa till mig, men oavsett kommer jag att fortsätta kämpa på mitt lilla sätt. Förhoppningsvis blir alla bäckar små tillslut en rytande älv som ingen kan undgå att lyssna på.

shedlight

15 maj 2011 14:38

Jag är ingen tuff människa heller. Men jag har blivit FÖRBANNAD och på det kommer man långt!
Jag anser, precis som du skriver, att alla behövs på sitt sätt.
Fin liknelse igen...med den rytande älven. Dit ska vi!

 
Ingen bild

Envanligman

16 maj 2011 08:33

Gillar verkligen det Du skriver på din blogg, Tack.
Det jag verkligen inte kan förstå efter att följt debatten på flera bloggar en längre tid är varför inte media vill ta upp och belysa vad det är som gör att det blir så fel i våra domstolar och myndigheter. Visst dessa fall är oftast kopplade till en vårdnadstvist som absolut inte skall föras i media. Men är det så att man tar upp den ena partens argument för att den hamnat i situationen föranledd av att det blivit en tvist. Så kan man väl tycka att en granskning av vad sägs/påstås är på sin plats (orsak och verkan ) Detta är så tydligt i mangamannens fall. Får bre ut sig i media ohejdat och ingen granskar bakgrunden. Märkligt. Men sanningen kommer det är jag övertygad om. Mörkerkrafterna skall inte få segra. I övrigt så tror jag att Monica Antonsson erbjudande att skriva en bok om vad som händer och belysa verkligheten med verkliga fall är lysande. Men det behövs kanske några sponsorer, vilket inte vore så svårt att få fram. Tack för att Ni skriver. Bloggar är också media.

shedlight

16 maj 2011 10:58

Tack för din kommentar.

Det finns fler aspekter på medias=fr a pressens tystnad.
Dels är alltid övergrepp behäftat, och det är väldigt tydligt JUST i media, med en beröringsskräck. Det hjälper förövarna.

Det finns även en brist på nyansering i tex mangadebatten, inte bara på orsaken till att just det hemmet genomsöktes utan också vilken typ av personer som konsumerar barnporrmanga.
Det vågar inte media ta tag i.
Dom är rädda för att bli beskyllda för något hemskt ord som "moralpanik" eller någon annan förövar-vokabulär.
Så man höll sig till det säkra kortet "yttrandefrihet"

Dels finns, om man läser in sig på olika barnsexhandelshärvor, maktmänniskor inblandade i olika maktsfärer.Det är svårt att veta vilken indirekt påverkan detta har.
Ingen är ju öppen med detta för omgivnigen.
Men man ser till att orden som används leder bort från övergrepp och till något annat, att andra ord och beskrivningar av verkligheten används.
Allt annat än vad som på något sätt berör ordet sexuella övergrepp.
Man flyter förbi det snabbt, det märks i tex rapporteringen om HVB-barnen.
Nedtystningen om bakgrunden i Lindberg-härvan kommer in på flera sätt här.

Media kan också ha blivit försiktiga med att utmana de starka krafter som finns på nätet. De som finns helt öppet (i motsats till ovanstånde krafter) där kommentering på medias egna websidor utnyttjas för en viss propaganda.
Den här massiva propagandan som alltså media själva tillåter, får återverkningar på vad de tar upp och hur de tar upp det.
Men det gäller att peka på det, för det är inte alltid media riktigt vet vad som händer, de har för bråttom och är pressade av ekonomiska krav.
Det kan vara några orsaker till att vårdnadstvister med övergreppshistorik blir extremt svårt för media att ta tag med.

Man får hoppas på delar av Public Service.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av shedlight - 21 januari 2017 10:32

  Även i år beslutade länstyrerelserna om licensjakt på varg utan någon egentligt grundlig analys och reflektion om varför. Överklagande av naturorganisationer till högsta juridiska instans ledde inte till någon förändring trots att domstolar int...

Av shedlight - 11 augusti 2016 21:55

Idag nås vi av nyheten att Ecuadors ambassad tillåter att Assange förhörs om våldtäktsmisstankarna som funnits sedan 2010.    Men varför glömmer media bort vad som har hänt under dessa år? Hur Assange har utryckt sig? Hur en åklagare som inte ens...

Av shedlight - 22 juli 2016 10:49

Idag är det fem år sedan Anders Behring Breivik utförde sina välplanerade och fruktansvärda terrordåd.   Trots att det är en händelse som omtalats mycket i både Norge och Sverige så tycks den kontext som Breivik verkade i, inte ha analyseras. Han...

Av shedlight - 30 juli 2015 13:55

Den fasansfulla historien om lejonhannen Cecils död i Zimbabwe rullar nu över världen. Han sköts  med pilbåge och föst efter 40 TIMMAR efterföljande  sköts han ihäl med skjutvapen. Ett mer utstuderat djurplågeri är svårt att föreställa sig. Den nöjes...

Av shedlight - 27 juni 2015 11:43

Tänkte faktiskt försöka blogga lite i sommar men jag tänkte börja med en att reprisera ett tidigare inlägg och förändra det lite - från att handla om SD till att handla om SD-anhängare. Det är precis lika aktuellt idag som när det publicerades mars 2...

Kategorier

Shed Light

Arkiv

RSS

Senaste inläggen


Ovido - Quiz & Flashcards