Direktlänk till inlägg 16 november 2010

S G T= organiserad brottslighet

Av shedlight - 16 november 2010 17:40

I AB idag publiceras en krönika om S G T -rörelsen och deras varghat.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/elisabethoglund/article8131204.ab



BRÅ har redan konstaterat i en rapport att vargmotståndet och den aktiva krets av jägare runt detta, är att likna vid organiserad brottslighet.


Ett parallellt rättssystem, människor som hotas till livet,  naturvärden som står på spel, svensk lag är satt ur spel.


Jakthundarnas liv sätts emot vargarnas liv.


Då ska man veta att förutsättningen för att bedriva den här sortens löshundjakt är att vargen en gång  utrotades. Våra drivande raser  är alltså framtagna för ett från början tillrättalagt onaturligt tillstånd.


Dessutom: det största hotet mot jakthundar är jägarna själva.


Under tre år i slutet på  90-talet återfinns följande siffror

dödade i trafiken  - 1799 hundar

skjutna till döds -  43 hundar

skottskadade -  52 hundar

dödade av varg  - 5 hundar


Jägarna skjuter själva ett större antal  hundar av misstag än vad som dödas av varg.


Forskning från Grimsö viltforskningsstation visar att varg undviker hund.

De flesta hundar som faller  offer för vargattacker  har själva sökt upp vargen. Det är alltså fråga om  ett försvarsbeteende från vargens sida som leder till hundens död. 


Det skulle kommit ut en rapport från Grimös om detta för flera år sedan.

Den kom aldrig.

Skälen som angavs var märkliga - mellan raderna gick det att förstå att rapporten stoppades.

Jägarförbundet bidrar till Grimsös verksamhet.

Det finns alltså anledning att tro att det rör sig om ekonomiska påtryckningar eller så kanske det rentav  någon form av hot.


Idag kan vilken  outbildad hund som helst  släppas vid löshundjakt, om personen  har jaktlicens och bedriver jakt under den tillåtna tiden.

Att alla jakthundar skulle betinga ett högt värde är en överdrift.


Naturligtvis ska det ställas krav på att  jakthundar vid löshundjakt ska ha någon form av dokumenterad utbildning och komma på kommando eller signal . Det är inte mer märkligt än att räddningshundar måste genomgå olika tester.


Dessutom ska jakthundar vara  spår-rena och bara spåra och förfölja det vilt som de är avsedda för. De får  inte spåra och förfölja varg, utan ska vara varg-rena.

Den jakthund som spårar och förföljer ren  blir inte långlivad.

Renar betingar ett ekonomiskt  värde.

Vargen är inget värd.


Men den  riksdagsperson som motionerar om det här utsätter sig för risken att begå politiskt självmord med den enormt starka jaktlobbyn som finns i och i nära anslutning till  riksdagen.

Därför kommer en sådan motion aldrig komma.


Att skydda hundarna ligger heller inte i S G T-rörelsens intresse.

De använder bara  hundargumentet mot vargens existens.


Det finns även misstankar om att jägare har ringt det telefonnummer med info om var vargarna uppehåller sig , för att uppsöka varg. Denna info-tel  finns för att hjälpa jägare att undvika att släppa hundar där.

Istället har det märkligt nog skett att istället för att jägare undviker detta område, så söks det upp. Det finns  misstankar om att

S G T- rörelsen åker dit och släpper hundar med uppsåt.

Hundar som förmodligen inte är användbara vid jakt ändå, som är för dåliga jakthundar eller helt enkelt ålderstigna individer. De blir däremot  användbara i kampen mot vargen.

Så får man ytterligare "bevis" på att vargen attackerar hundar  och så ringer man någon lokaltidning som skriver ett reportage om vargens framfart.


S G T-rörelsen är organiserad brottslighet, då räds man inte att offra några hundar för sin sak: att få bort vargen till varje pris.



 
 
Ingen bild

rotemästare

16 november 2010 20:54

tillåt mej flika in lite,ståndhundar för älgjakt användes på stenåldern redan...och beträffande jägare som vådaskjuter hundar så vinner ändå vargen med antal hundangrepp trots att de bara anses vara 200 st i landet,jägarna anses vara 300 000

shedlight

16 november 2010 22:56

Älgjakt med hund och människa fanns på stenåldern, ja. Men det är okänt hur rollfördelningen i jakten var.
Så det är omöjligt att jämföra med dagens älgjakt med löshund på långa avstånd.

Drivande hund, som följer spår, är dock en ny anpassad jakt till en natur där vargen är starkt numerärt tillbakatryckt eller helt utrotad. Det är dessa hundar som ska vara spår-rena.
Att jägare skjuter hundar är totalt förtiget ibland vargmotståndarna. Förståeligt.
Faktum kvarstår; jägarna är ett mycket större hot mot jakthundars liv än vargen.
Men det blir inga tidningsrubriker av det.

 
Sandra

Sandra

17 november 2010 08:52

Eftersom jägarna inte kan acceptera en naturlig natur utan naturen ska vara på deras villkor så är mitt förslag en inhägnad. I den kan man rensa området på djur för att sen släppa in lite älg och räv som de kan jaga inhägnat. De slipper gnälla som gamla gubbar om vargen, de kan få leva ifred utanför. Eftersom jag lever med en jägare och de flesta män i familjenmär jägare så vet jag hur snacket går. Det är löjligt. Finns inga mer känslostyrda personer som jägare som inte kan se det rationella i frågan. De mörkar fakta och läser man en jakttidning om vargjakt så blir man mörkrädd! Acceptera skogen och dess invånare annars kan ni hålla er borta.

http://Mephala.blogg.se

shedlight

17 november 2010 11:27

Ja, det var en ny variant; att inhägna jägarna. Det skulle åtminstone hindra tjuvjakt på varg.

 
Vikki

Vikki

18 november 2010 09:54

Jag tycker att det enorma hatet mot varg är märkligt, för hatet är verkligen enormt! Är inte grytjakt också farligt? All jakt är väl förenad med viss risk för hunden?

http://vickileh.bloggagratis.se

shedlight

18 november 2010 12:41

Ja, det svenska hatet, eller det nordiska hatet mot vargen är märkligt. Det finns dokumenterat långt tillbaka. Så det är någon sorts nutidens häxprocesser - mot varg.
Något liknande hat finns inte i Central- eller Syd-europa, trots mer problem med vargen.

 
Ingen bild

noboytoy

19 november 2010 21:49

Det är märkligt hur människan alltid tror sig vara smartare och stå över alla andra levande väsen?

Som om det är älgar, vargar, björn och lo som är i vägen för oss?

Det är vi som är i vägen för djuren, inte tvärtom.

Hörde om en avskjutning på älg på mer än 25% över det tillåtna..

Den omfattning vi har av jakt på älg räcker tydligen inte för slaktarna? De måste ut och roa sig lite till.

För visst ser många älgjakt som semester och ett sätt att roa sig?



 
Ingen bild

Anna

29 november 2010 20:22

Hej
Min Border Collie ble dödad av en varg, 60 m från vårat hus, för en timma sen. Det är allt annat än kuul. Hon var bara 6 månader. Jätte söt och snäll med en ovanlig färg. Sjoklad brun och vit med gula tan fläckar i anskiktet. Hon omgicks dagligen med ett antal katter och kaniner utan problem. Saknar henne.
Hittade denna blog av ett mistag. Eftersom jag letar efter telefon nummret till Varg varnaren. Jag bor i skogen i Värmland, och har flera Border Collier som nu är innstängda i mitt hus. de får inte gå ut. Jag såg vargen stryka förbi mitt hus för 2 dagar sen. Höll hundarna inne på trotts av att jag tänkte att det säkert inte är så farligt. Varg brukar undvika hundar. Men i natt var det ett himmla väsen ute på gården. Först nu fattar jag att det förmodligen var vargen som rånade soptunnan. Min lilla nyfikna Border Coillie hadde förtjänt att leva. Snuffs Snuffs

shedlight

30 november 2010 15:44

Jag beklagar från djupet av mitt hjärta din förlust av din valp.

Min egen hund var en meter från att bli överkörd av en buss när han var 7 månader, bara på grund av en slarvig människa inte stängt en grind.

När jag gick i skogen med min stora varglika hund, fick jag anledning att börja fundera själv över min hunds säkerhet när vargen dök upp i trakterna.
Dels var jag orolig för att min hund, som normalt höll sig vid min sida, skulle sticka efter vargar och bli skadad eller dödad.
Dels var jag orolig för att någon skulle skjuta min hund av misstag i tron att han var en varg.

Kom fram till att jag måste tänka på att vargen trots allt tillhör naturen liksom alla andra faror som finns för en livlig nyfiken hund. Men jag vakade som en hök över min hund.
Så jag förstår oron för hundar man älskar.

 
Ingen bild

Lasse

3 mars 2013 22:32

Det är inte vargen som är problemet. Tänk att man skulle förbjuda all teater i en stad, då skulle en massa känna sig överkörda. Det är den känslan som polariserar jägare kontra varg vänner.....fattar ni?

shedlight

4 mars 2013 09:10

Det där är en myt.
Jägarlobbyn har jättestort inflytande i riksdagen. Oproportionellt stort.

Landsbygden är fullt utav folk som är vargvänliga som ALDRIG får höras.

Rovdjursföreningen har företrädares som är från landsbygden. Den föreningen har sina rätter i Våra Rovdjur som bildades i Värmland på 80-talet. Redan då fanns ilskna jägare som gick på sina egna grannar som stödde VR.
Så det du skriver är lögn och ett bevis på att man kör med falska kort från varghatar/jägarfolk.

Vargjakten var statligt sanktionerad en gång.
Så nog handlar det om ngt annat.

 
Ingen bild

Tommy

15 juli 2013 09:06

Fråga!?
Är det sant att SGT betalar 100000 kr för en bekräftat dödad varg ?
Hur får man kontakt med rörelsen ?

shedlight

17 juli 2013 13:13

Vet ej men skulle inte förvåna mig. Pengar har alltid funnits hos kriminella.

Tror det är lika svårt att komma i kontakt med personer med det här beteendet som med andra kriminella.

 
Ingen bild

sgt

21 januari 2014 23:26

Läste din statistik, konstaterade att med högsta sannolikhet skjuts mindre vargar än hundar som skjuts i misstag av jägare

det betyder ju att det inte är så lätt som alla tror att bara skjuta en varg på beställning. Som i artikeln på aftonbladet i veckan
"80 jägare sköt 1 varg", det KRÄVDES 80 jägare att få EN varg!

shedlight

30 januari 2014 13:39

Det är relativt lätt att jaga varg. Det visar historien. Idag är det ännu lättare. Att många jägare är ute hänger ihop med att varghatare VILL jaga varg gemensamt. Som en broderskapsgrej.

 
Ingen bild

Catharina Tuverud

15 oktober 2015 10:21

Håller med dig till 100%. Lika aktuell nu som då, om inte mer. Allt vinklas och vrids till SGT rörelsens fördel, de som försöker visa en annan sida av vargfrågan får det inte lätt! Bara en sån sak som ren och skär fakta, alltså inte hittepåfakta eller rena lögner publiceras. Se bara vilket bränsle Kolmården olyckan gav dem. Inte att de respekterade henne eller hennes anhöriga, de använde denna tragik som en osmaklig kampanj! Sen kan man inte jämföra något vilt djur med djur som är vana människor, de djur som är farlig är de man försökt tämja. Nu säger jag inte att det är små söta snälla gosedjur utan de är rovdjur och man ska ha den respekten för dem. Det jag har sett ett samband med förutom det du tagit upp är att de satt i system detta med paragraf skjutning. Får man inte ha licensjakt och för feg för tjuvjakt så har man paragrafen att ta till. Nästan alltid så är det föräldradjur och vips har man skapat "problemindivider" som man helt plötsligt får skyddsjaga då de visar ett icke normalt beteende pga att de inte fått lära sig det av sina föräldrar. Detta är tydligt och det är tydligt att pengar och hot är makt. Jag anser dessutom att djur och natur går före människans nöjen, vi har inte rätt att avgöra vem som får finnas och vem som ska utrotas! Jag har förlorat mitt hopp om mänskligheten, vad kan man göra?

shedlight

27 oktober 2015 10:52

Tack för din kommentar och ursäkta sen publicering.

Håller verkligen med dig och att du dessutom sätter ytterligare fokus på hur utstuderat de som inte vill ha varg kan agera är bra. Jag tror det är så vi måste göra.
Jägare är de enda som har tillåtelse att släppa hundar fritt i skogen. Det måste bli ändring på det. Jägare måste avkrävas mer kontroll. Det är dessutom djurplågeri att hetsjaga ett djur med hund. Jag är både hundvän och djurvän kanske jag ska tillägga.
Paragraf 28 skulle aldrig ha ändrats!

Faktum är att vargrädsla/hat hänger ihop med främlingsrädsla/främlingsfientlighet. Det borde uppmärksammas mer. Det borde också forskas om. Då skulle det vara betydligt mindre vilja från myndigheter att ge tillstånd till s k skyddsjakt och licensjakt och beslutsfattare skulle fatta beslut som det anstår ett land som säger sig vilja bekämpa främlingshat och värna mer om vargen.

 
Ingen bild

eva brandt

19 februari 2016 15:11

Hej!
Ditt inlägg är aktuellt även idag. Går det inte att publicera den igen med lite färsk statistik från Agria? S k vanlugt folk måste få upp ögonen för hur jägarlobbyn nästlat sig in i rikadagen.
Och vad hände med rapporten från Grimsö?
Mvh Eva

shedlight

20 februari 2016 14:35

Hej!

Ja det tyvärr fortfarande aktuellt. Jag vet inte vad som hände med rapporten från Grimsö.
Det borde någon gräva i. Och vem vet - det kanske har kommit fler dolda rapporter. Eller inte eftersom ekonomin kanske hotas. Jägarlobbyn har ju otroliga resurser.
Det är skam att det särintresse som Jägarförbundet m fl utgör, ska ta hand om svensk "förvaltning".

Nu har det förresten kommit forskning från USA (dr Adrian Treves,Carnivore Coexistance Lab, Wisconsin) som visar att vargjakt leder till MINSKAD acceptans för vargen och ÖKAD tjuvjakt.
Tvärtemot vad riksdag/regering hävdar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av shedlight - 21 januari 2017 10:32

  Även i år beslutade länstyrerelserna om licensjakt på varg utan någon egentligt grundlig analys och reflektion om varför. Överklagande av naturorganisationer till högsta juridiska instans ledde inte till någon förändring trots att domstolar int...

Av shedlight - 11 augusti 2016 21:55

Idag nås vi av nyheten att Ecuadors ambassad tillåter att Assange förhörs om våldtäktsmisstankarna som funnits sedan 2010.    Men varför glömmer media bort vad som har hänt under dessa år? Hur Assange har utryckt sig? Hur en åklagare som inte ens...

Av shedlight - 22 juli 2016 10:49

Idag är det fem år sedan Anders Behring Breivik utförde sina välplanerade och fruktansvärda terrordåd.   Trots att det är en händelse som omtalats mycket i både Norge och Sverige så tycks den kontext som Breivik verkade i, inte ha analyseras. Han...

Av shedlight - 30 juli 2015 13:55

Den fasansfulla historien om lejonhannen Cecils död i Zimbabwe rullar nu över världen. Han sköts  med pilbåge och föst efter 40 TIMMAR efterföljande  sköts han ihäl med skjutvapen. Ett mer utstuderat djurplågeri är svårt att föreställa sig. Den nöjes...

Av shedlight - 27 juni 2015 11:43

Tänkte faktiskt försöka blogga lite i sommar men jag tänkte börja med en att reprisera ett tidigare inlägg och förändra det lite - från att handla om SD till att handla om SD-anhängare. Det är precis lika aktuellt idag som när det publicerades mars 2...

Kategorier

Shed Light

Arkiv

RSS

Senaste inläggen


Skapa flashcards