Direktlänk till inlägg 27 oktober 2010

Grottmännen

Av shedlight - 27 oktober 2010 20:54

I en artikel i DN idag om sexualbrottsutredningen som har kommit med sitt förslag till ny lagstiftning.


http://www.dn.se/nyheter/sverige/sex-utan-samtycke-blir-straffbart-1.1196919



För några veckor sedan  briserade Assange-affären.


DN öppnade som enda större media kommentering till denna nyhet.

DN och Flashback  - på samma nivå.

En  Bjästanda släpptes alltså fram på DN, en anda som häcklade och smutskastade de båda kvinnorna i denna utredning och som hyllade mannen.

(Se inlägget " En Bjästaanda släpps fram på DN" under kategori Media-DN.)


Nu öppnar  DN som enda större media även en kommentering  till denna sexualbrottsutredning som betonar synen att kvinnor ska samtycka till samlag.


Vad händer med dessa Bjästa-män?

Dom blir rädda och smutskastar nu alla kvinnor.

DN vet att det är känsligt att öppna att kommentering i samband med nyheter som har med våldtäkt att göra. Ska man misstänka att DN vill ha klick, vad var det radioprogrammet Medierna beskrev för fenomen- klickhoror...?



Och dessa kommenterande män...

Vad är det som  de är rädda för...att kvinnor och framför allt unga flickor ska bli bättre skyddade mot våldtäkter?

Hur kan det upplevas som ett hot?


Statistiken visar ju att utvecklingen går åt fel håll.


Statistik från BRÅ:


Här anges uppklarningsprocenten för olika brottskategorier.


Hela 2009

sexualbrott                   55%

våldtäkt                          59%


Första halvåret 2010

sexualbrott                    48%

våldtäkt                           49%


Det visar att färre sexualbrottslingar fälls.




DÅ blir det ännu tydligare  vilka värderingar som dessa män har.

Kvinnan ska vara lovligt byte.

Eller?


Den man som har en avslappnad och jämställd relation med kvinnor,  han har inget att frukta.

Och det är trots allt de flesta.


Dom som har en kvinnosyn som är kvar på grottstadiet - ja, bäst för er att krypa tillbaka till grottan, men innan dessa ...varsågoda, använd DN till er frustration.





...lite "lustigt" det går att känna igen samma signaturer som var ute i Assange-affären...och t o m från AB:s bastuklubb ...









 
 
Ingen bild

noboytoy

27 oktober 2010 23:04

Jag förstår inte varför DN öppnar upp kommentarsfälten i artiklar som man vet skapar hysteri bland män..? Tycker man att det är roligt?

Som du säger, reko och schyssta män har ingenting att frukta. De borde istället stödja dessa lagar som skyddar deras barns mödrar, systrar, mödrar och döttrar?

Varför gapar dessa män i högan sky och motsätter sig allt som är tänkt som positivt för kvinnors rättigheter, skydd eller levnadsvillkor?

Jag kan inte förstå hur de tänker? Hur jag än försöker..

shedlight

27 oktober 2010 23:36

Det handlar om värderingar.
De "gapar" ju varje gång det handlar om kvinnor/flickors rättigheter.
Frågan är varför DN:s websida tar på sig den tvivelaktiga äran att gång på gång vara allmän spottkopp åt kvinnoföraktets loskor.

 
Egil Möller

Egil Möller

28 oktober 2010 08:02

Varför är kvinnor räddare än män att gå ut på kvällen? Män råkar ut för flest överfall, och kvinnor råkar ut för flest våldtäkter hemma. Utomhus är rätt ofarligt för just kvinnor. Men det är där de är som räddast.

Vad är min poäng? Jo, att rädsla är inte logiskt.

Men vad är fel med att män faktiskt är rädda, och får en chans att uttrycka rädslan? Män får inte vara ledsna, får inte vara rädda, det ingår inte i mansrollen. Kanske är det därför du inte vill höra på dem när de kommenterar?

Under all rädslan, kanske kanske, har de en poäng?

Och, för en helt annan infallsvinkel - minns du fallet i Malmö dären kvinna hade haft BDSM-sex med en man frivilligt, och en kompis anmälde det som våldtäkt och misshandel? Som tur var gick fallet inte igenom. Men åklagaren menade på fullt alvar att man inte kunde säga ja till vissa typer av sexuella handlingar.

Så, vad är ett ja? Utredningen svarar inte på vad som räknas till ett ja. Och utan att män vet det svart på vitt (inte vad kvinnan i fråga tycker är ett ja, det kan man ju fråga henne om, men vad staten tycker är ett ja), så är det grund att vara orolig - flirt och så kallad "romantik" är redan ett känslomässigt minfält för män. Det behöver inte göras krångligare med fler rädslor.

Det kanske till och med är så att färre kvinnor skulle råka illa ut om män kunde känna sig tryggare?

Och justja en fråga till, är jag nu automatklacifiserad till flashbackgrottmänniska?

http://redhog.org

shedlight

28 oktober 2010 17:10

Nej, rädslor är inte logiska. Men vad spelar det för roll?

Mansrollen behövs definitivt diskuteras, men det är inte det som sker i DN:s kommentering. Där diskuteras kvinnors beteende och kvinnors lust till "lurendrejeri" i någon sorts konspiratoriskt beskydd av lagen.
Nästan uteslutade män, som diskuterar kvinnor.
Som inte diskuterar män.

Du tar upp BDSM-domen. Du skriver att det handlade om en kvinna.
Det var ett barn.
Vad säger ditt val av ordet: kvinna, om dig och dina värderingar?

Barn är skyddsvärda och har inte samma möjlighet som vuxna att överblicka konsekvenserna av sitt handlande. Det tar svensk lagstiftning hänsyn till liksom samhället i övrigt.
Den friande domen gick i motsatt håll. Det var fel.
Men jag kommer att skriva mer om BDSM-domen och värderingar framöver. Den är ju som bekant överklagad.

Relationer är inget lätt ämne. Är det dessutom sexualitet inblandat blir det desto svårare. Naturligtvis kan inte lagen definiera vad som är ett ja i det sammanhanget.

Utan att veta det så skriver du att män inte ska behöva vara rädda men att det är mer acceptabelt att kvinnor ska fortsätta vara rädda.

Men jag ska ge dig erkännande på att du har reflekterat över sakernas tillstånd.
Men huruvida du är en flashbackgrottmänniska får du nog själv ta dig en funderare på.

 
susanna55

susanna55

28 oktober 2010 13:24

Manlig offermentalitet!?
En ny lag som står för det självklara, vilket det i det här fallet handlar om är verkligen välkommet.

http://susanna55.bloggplatsen.se

shedlight

28 oktober 2010 14:33

Ja, samtycke vid samlag är en självklarhet. Frågan är varför det upplevs som så skrämmande av en del.

 
Ingen bild

noboytoy

28 oktober 2010 18:36

Jag tror att det finns många män därute som vet med sig att de någon gång, vid något tillfälle, har tjatat sig till, tvingat sig till, någon form av sex som de vet att kvinnan inte var villig till. Därför tror jag att män är rädda för att bli vad de kallar "oskyldigt" anklagade.

Som den man som skrev i kommentarsfältet i DN att han nu var tvungen att skriva avtal med sin fru, så att hon inte skulle få för sig att anmäla honom..?

Hur tänker en sådan man? Varför är han rädd för att bli anmäld av sin fru? Är hon inte lika villig till sex som han, i deras äktenskap?

De flesta män kan se och känna skillnad på en villig och en icke villig kvinna, nämligen.

De som inte vill se skillnaden, är nog de män som protesterar högst.

shedlight

28 oktober 2010 18:42

Vissa män verkar vara rätt mycket barn själva eller så tror att dom är roliga och har kommit på någon ny vinkling. Men allt är ju redan skrivit av någon annan "lustigkurre". Precis som den mannen gör som du refererar till. Lite tröttsamt faktiskt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av shedlight - 21 januari 2017 10:32

  Även i år beslutade länstyrerelserna om licensjakt på varg utan någon egentligt grundlig analys och reflektion om varför. Överklagande av naturorganisationer till högsta juridiska instans ledde inte till någon förändring trots att domstolar int...

Av shedlight - 11 augusti 2016 21:55

Idag nås vi av nyheten att Ecuadors ambassad tillåter att Assange förhörs om våldtäktsmisstankarna som funnits sedan 2010.    Men varför glömmer media bort vad som har hänt under dessa år? Hur Assange har utryckt sig? Hur en åklagare som inte ens...

Av shedlight - 22 juli 2016 10:49

Idag är det fem år sedan Anders Behring Breivik utförde sina välplanerade och fruktansvärda terrordåd.   Trots att det är en händelse som omtalats mycket i både Norge och Sverige så tycks den kontext som Breivik verkade i, inte ha analyseras. Han...

Av shedlight - 30 juli 2015 13:55

Den fasansfulla historien om lejonhannen Cecils död i Zimbabwe rullar nu över världen. Han sköts  med pilbåge och föst efter 40 TIMMAR efterföljande  sköts han ihäl med skjutvapen. Ett mer utstuderat djurplågeri är svårt att föreställa sig. Den nöjes...

Av shedlight - 27 juni 2015 11:43

Tänkte faktiskt försöka blogga lite i sommar men jag tänkte börja med en att reprisera ett tidigare inlägg och förändra det lite - från att handla om SD till att handla om SD-anhängare. Det är precis lika aktuellt idag som när det publicerades mars 2...

Kategorier

Shed Light

Arkiv

RSS

Senaste inläggen

Tidigare år


Skapa flashcards