I en artikel i SvD idag utgår författaren från sin egen snäva upplevelse.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/myten-om-den-fortryckta-skolflickan_5489019.svd#articlecomments
För att kunna uttala något om något överhuvudtaget måste man se strukturerna.
Det gäller allt.
Den här artikeln är lika enfaldig som det är att säga att bara för att JAG kör tysk bil gör alla det.
Samma inbitna snävhet, samma snäva strut över huvudet.
Det är konstigt att de alltid är just de som anser att män är diskriminerade som utgår i från sig egen lilla vrå i världen.
Så alla dessa män i mansnätverken är så små mobbade individer själva helt enkelt - och som kör tyska bilar och då måste alla andra göra det också?
Det handlar alltid om strukturer precis som bilförsäljning.
Lyft blicken.
Inte om just MIN lilla erfarenhet.
Och skolan är heller inget isolerat objekt från övriga samhället, precis om regissören Peter Schildt säger i debatt, skolan är bara ett exempel som tydliggör strukturer.
Vad hände i själva programmet Debatt som tog upp detta?
Vilket kön fick Belinda Olsson uppmuntra i Debatt?
Killarna pratade själva , men Olsson sa "Kom igen nu tjejer"
I samma program som debatterade att flickor är tystare i skolan!
Och vilka hörs i kommentering - vilket kön - överallt?
Är inte det en tydlig markör över strukturer och kön?
Som sagt skolan är en markör.
Kommentering alltså en annan.
Vilka greppar micken i publikdebatter?
Vilket kön som startar lokala politiska partier?
Det gör män som sjävklart tar rätten att höras. Och kvinnor är tysta.
Vilket kön som dominerar i öppna form som tex Ring P1, där de får aktivt kämpa för att få in kvinnor.
Samma strukturer finns i hela samhället - överallt.
Men vi är så vana vid det - så vi accepterar det.
Filmen "Tusen gånger starkare" bör öppna ögonen för hela samhället.
När kommer det första filmen om åsiktsdominansen på nätet?
(Ett stort antal kommentarer just här kommer dessutom från en blogg där enbart en mansmobb hörs, en blogg som jag tror kallas genusgammalt...där vissa män är offer ...för något..oklart vad)
noboytoy
12 oktober 2010 18:08
Så fruktansvärt tröttsamt att lyssna på "personliga erfarenheter" likt "jag minsann.." och "hon minsann.."....
Hur kan man hålla en debatt med sådana människor?
Mansnätverket som tex kan berätta sensationslystet om en kvinna har mördat sin man och som i undermening försöker göra gällande att detta är vanligt..?
Ja okej, jag känner en kvinna i Kiruna som blev ihjälslagen av sin man. Och så känner jag en...osv..debatten blir oändlig och framförallt tröttsam.
Man drar ner debatten och frågorna på individnivå för att på så sätt blunda för strukturer och könsmaktsordning.
Jag skulle kunna sitta och skriva om mina personliga erfarenheter och om hur denna könsmaktsordning tar sig uttryck och det skulle förmodligen ta mig flera år.
Vi ser samma problem överallt. Män anser sig ha tolkningsföreträde i alla frågor, tom i frågor som gäller kvinnor som grupp.
Män skall prata mest. Kvinnor som vill göra sig hörda försöker man tysta ner eller göra sig löjlig över.
När kvinnan inte tystnar är det vanligt att män höjer rösten, börjar skrika, för att markera att "kvinnan tige i församlingen" och att det han säger är viktigare och mer värt att lyssna på.
Jag är så trött på dessa män och jag lovar..jag har mött dom tusentals gånger i mitt liv. Främst i mitt yrke.
De farligaste männen är de som känner sig överkörda av en kvinna. Vissa av dessa män använder sig av hot och inte alltför sällan våld, för att statuera exempel för sin överordning.
Karl
14 oktober 2010 06:58
"Strukturer" förefaller mig ett väldigt svagt och missbrukat analysverktyg. Det är svårt att titta på respektive köns beteende i klassrummet och dra slutsatser ifrån det utan att titta på orsakerna bakom. Tex kan man notera att olika diagnoser relaterade till beteendeproblem, tex ADD/ADHD/Asperger/Antisocial personlighetsstörning, samtliga är betydligt vanligare ibland män. Borderline är förvisso vanligare hos tjejer, men är frågan om tillräckliga skillnader i antal för att det ska påverka undervisningen. Det betyder knappast att tjejer är förtryckta. Den är sannolikt i betydande grad biologiska skillnader bakom skillnaderna i frekvenser. Man har på senare år inom neurologin kommit fram till att mäns och kvinnors hjärnor är betydligt mer olika än man tidigare utgått ifrån. Det verkar tyvärr inte slagit igenom den våta filt av dogmatisk socialkonstruktivism som dominerar i Sverige, men läser man internationell vetenskapslitteratur får man en annan bild av saken.
På det enda riktigt trovärdiga mått som jag kan se som faktiskt kan mäta om det finns verklig diskriminering, betyg kontra kunskaper, så finner man tvärt om att killarna är dom missgynnade i skolan.
Skrota strukturtänkandet, det bidrar inte till förståelse och därmed inte heller till lösningar.
shedlight
22 oktober 2010 14:33
Strukturer:
Exempel 1.
Bland de 100 rikaste i världen är i stort sett samtliga män.
Exempel 2.
På G20 möten är i stort sett alla män.
Exempel 3.
Sverige har inte haft någon kvinnlig statsminister, men en lång rad manliga.
Exempel 4.
Kom nyligen en avhandling som visar att flickors beteendeproblematik inte uppmärksammas lika mycket som pojkars, se http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.449926-aratals-vantan-pa-ratt-diagnos
Exempel 5.
Flickor säljs som hustrur i en mängd kulturer till äldre män i manliga strukturer.
Exempel 6.
För 100 år sedan fick kvinnor inte ärva, äga, rösta i Sverige. Män fick.
Strukturer finns nationellt och globalt, historiskt och i nutid.
Jag ser också att du inte komenterar det faktum att män dominerar fullständigt åsiktskommentering idag i media och vilken struktur det visar på.
För övrigt är det mansrollen som ligger till grund för att pojkar inte tycker att det är tillräckligt manligt-tufft att lyckas i studier utan genom att hellre agera efter de mönster som finns i klassrummen för pojkar.
Det är samma struktur som leder till att flickor är tystare och duktigare.
Allt handlar om att vilja se.
noboytoy
14 oktober 2010 14:28
Flickor ägnar mer tid åt studier efter skoltid än vad pojkar gör.
Jag skulle vilja hurra för våra flickor, som trots utseende- och viktmobbing och sexism i skolan, visar så fina resultat. Tyder på psykisk styrka.
ME
22 oktober 2010 01:48
Härligt strukturell logik: kvinnors/flickors tillkortakommanden är alltid männens fel medan mäns/pojkars tillkortakommanden alltid är deras eget fel.
shedlight
22 oktober 2010 14:30
Det är inte någons "fel".
Varför skulle det var det?
Man kan peka på en struktur och vilja förändra den.
Det gagnar oss alla i längden.
Då blir det rätt för alla, men utan att vara någons fel.