Direktlänk till inlägg 10 oktober 2010

Att befinna sig på gränsen

Av shedlight - 10 oktober 2010 21:44

De serievåldtäktsmän som sedan en längre tid härjat i Örebro har utsatt två ytterligare två kvinnor för våldtäkt och våldtäktsförsök: Polisen tror att samme man utsatt ytterligare en kvinna för  misshandel.


http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.465540-serievaldtaktsman-jagas-i-orebro

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kvinna-valdtagen-i-orebro_5485115.svd

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.465674-fler-poliser-jagar-serievaldtaktsman




Polisen är sedan en tid övertygade om att det rör sig om två våldtäktsmän som agerar till synes oberoende av varandra.

Kriminologen som intervjuas i artikeln uttrycker att personer som ligger "på gränsen" till att bli våldtäktsmän kan triggas av andras våldsbrott.


Har pratar vi endast om den typ av brott som kallas överfallsvåldtäkter.


Men vad betyder "på gränsen"?


Det finns alltså personer som går igång på andras handlingar.

Det vet man gäller  även andra typer av brott.


Vilka föreställningar måste finnas för att utsätta någon annan för brottet våldtäkt?

Att börja tänka om brottet

Att fantisera om det

Att läsa om andras fantasier

Att se autentiska våldtäktsvideor

Att planera att själv begå - en våldtäkt

Att ta på sig kläder och planera vilka

Att stänga dörren och bege sig iväg  - till platsen man valt ut


Vad gjorde den här våldtäktsmannen innan  kl 6 på söndag morgon? Var han vaken hela natten, var befann han sig, hade han suttit och kollat på nätet hela natten? Eller kunde han inte sova? Hade han sett  filmade våldtäktsekvenser, kanske  i timmar, sådana som nätet är fullt utav, utbytte han fantasier med andra? Eller var han totalt ensam och isolerad?


Under inlägget Våldtäkt ā la flashback beskrivs en våldtäktstråd på flashback. Ruskiga fantasier utbyts och det länkas till filmer.


Vilka ligger på gränsen just nu?


Det pågår forskning om våldsprevention, särskilt mot sexualbrott.

Men det skrivs aldrig om det.


När vi läser om överfallsvåldtäkter får vi veta, var överfallet skedde, när på dygnet, och hur det gick till.

Vi får veta åldrar på både offer och gärningsman, vi får höra om kläder, luvtröjor, färger,  utseende, och det är naturligtvis också relevant.


När någon misstänkt väl gripits och ... då fortsätter de tekniska detaljerna  att dominera helt i rapporteringen..under rättegången  får vi veta hur den åtalade betedde sig , vart han tittade,  kroppsställning och annat, vi får reda på domen, straffet och ev överklagande.

Det är också bra.


Men vi får aldrig veta vad som fick mannen att begå brottet, vilka värderingar han hade, varifrån han fick sin inspiration.


Svaret på frågan  - varför?

 

Det finns naturligtvis inga enkla snabba svar.

Men man kan försöka förklara.

Men det är mycket sällan det sker i rapporteringen.

Tyvärr.

Men det är bara genom att försöka förstå varför och diskutera värderingar som vi kan komma åt orsakerna till att  brottet våldtäkt sker och därmed bekämpa det på ett verkningsfullt sätt. Detta vare sig det rör sig om överfallsvåldtäkt eller relationsvåldtäkt.



 
 
Ingen bild

noboytoy

11 oktober 2010 22:48

Man vet att män som tittar på porr, gärna vill praktisera i verkligheten vad de har sett på film.

Man vet att gruppvåldtäkterna har ökat dramatiskt i samhället på 2000-talet. Under samma tid har internet med filmer som innehåller gruppvåldtäkter och våldsporr tagit sig in i det svenska hemmet.

Vet man att dessa faktorer har samband? Nej. Har man goda skäl att anta att så är fallet? Självklart.

Det står också klart att det krävs grövre och grövre kickar i pornografin. En tendens finns att folk "mättas" av vad dom ser och behöver mer...lite till...lite värre..

Så vad kommer härnäst? Barn exploateras redan. Djur också. När män har gjort allt som går att göra med kvinnokroppar, vad kommer då?

Som du säger, varför inte skriva om hur psyket på dessa män fungerar? Hur går dessa från fantasi till verklighet?

Överhuvudtaget är det skrämmande hur lite män vet om kvinnors sexualitet. När man ser trådar som "kan en kvinna som blir våldtagen få orgasm?" och liknande så vet man inte om man skall skratta eller gråta.

shedlight

12 oktober 2010 10:05

Ja, det är sånt här som är viktgt att diskutera och inte bara få info om "en ensam man med luvtröja"

 
susanna55

susanna55

12 oktober 2010 16:19

Allt vi ser och hör omkring oss ofta påverkar oss, annars skulle reklam inte fungera. Mot det kan man undra varför så många förnekar att porr skulle påverka mäns syn på kvinnor och kvinnors sexualitet.

http://susanna55.bloggplatsen.se

shedlight

12 oktober 2010 17:38

Ja, ändå hävdas så frenetiskt från vissa håll att inga intryck tas av det man ser just när det gäller sex och våld.
Men det skulle vara intressant att veta hur de bevisar det.
Att porren påverkar är ju uppenbart.

 
jeppe

jeppe

20 december 2010 18:57

Till att börja med kan man ju konstatera att flashback förhoppningsvis inte är ngt rättsnöre om hur människor tänker...då vore ju 75% av sveriges befolkning nazister och resten hårdföra kommunister...

Sedan har ju NBT en klar poäng i hur hårdporren...och jag menar i det fallet HÅRDporren vuxit genom internets framfart och klart är ju att labila människor som får se våldtäktsliknande scener där triggas...och precis som med mycket annat så avtrubbas den personen tills det att det blir en vana att se, och så småningom kanske en vana att göra...
Även Susanne har ju rätt i att självklart så påverkar porr hur män ser på kvinnor(ja de flesta p-rullarna är nog procucerade för män av män)
Jag skrev ju för ett par månader sedan ett inlägg på min blogg där jag häpnades över hur usla dessa filmer är...och undrar om verkligen killar kan gå på att kvinnor stönar när de suger, precis som om klitoris skulle sitta i munnen liksom...och att givetvis alla kvinnar drömmer om att få en jättelik K*K i fel hål...suck....samhället blir råare och råare, porren likaså...man läser om hur unga flickor blir utnytjjade av polischef...hur många svenskar tycker det är okej att åka till sydostasien och betala fattiga tjejer för att få nyttjar deras kroppar...man undrar lite gammalmodigt var moralen tagit vägen(här menar jag inte den kristna dito, utan snarare den personliga)..jag menar OM jag skulle betala en kvinna för sex...herregud jag skulle må sjukt dåligt...jag undrar hur torskar ser på sig själva ...manligt att betala för sex..? no way!!!

http://baraenjeppe.bloggplatsen.se

shedlight

20 december 2010 19:26

Torskarna/prostitutionsköpare känner en oerhörd skuld och skam. Som en reaktion behöver de rättfärdiga och normalisera sina handlingar för varandra. Det är också därför de fullständigt kan överösa artiklar i media med sina kommentarer. Deenna skulden är orsaken till att de nästan alltid erkänner direkt för polis när de blir påkommna.

Faktum är att det är samma skamsna attityd i alla nordvästeuropeiska länder, oavsett prostitutionspolitik, tvärtemot vad många svenska Tysklandstorskar hävdar; det är skamligt även för tyska män att visa att de köper prostituerade kvinnor.

Men de flesta män köper inte kvinnor, varken i Tyskland eller i Sverige.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av shedlight - 21 januari 2017 10:32

  Även i år beslutade länstyrerelserna om licensjakt på varg utan någon egentligt grundlig analys och reflektion om varför. Överklagande av naturorganisationer till högsta juridiska instans ledde inte till någon förändring trots att domstolar int...

Av shedlight - 11 augusti 2016 21:55

Idag nås vi av nyheten att Ecuadors ambassad tillåter att Assange förhörs om våldtäktsmisstankarna som funnits sedan 2010.    Men varför glömmer media bort vad som har hänt under dessa år? Hur Assange har utryckt sig? Hur en åklagare som inte ens...

Av shedlight - 22 juli 2016 10:49

Idag är det fem år sedan Anders Behring Breivik utförde sina välplanerade och fruktansvärda terrordåd.   Trots att det är en händelse som omtalats mycket i både Norge och Sverige så tycks den kontext som Breivik verkade i, inte ha analyseras. Han...

Av shedlight - 30 juli 2015 13:55

Den fasansfulla historien om lejonhannen Cecils död i Zimbabwe rullar nu över världen. Han sköts  med pilbåge och föst efter 40 TIMMAR efterföljande  sköts han ihäl med skjutvapen. Ett mer utstuderat djurplågeri är svårt att föreställa sig. Den nöjes...

Av shedlight - 27 juni 2015 11:43

Tänkte faktiskt försöka blogga lite i sommar men jag tänkte börja med en att reprisera ett tidigare inlägg och förändra det lite - från att handla om SD till att handla om SD-anhängare. Det är precis lika aktuellt idag som när det publicerades mars 2...

Kategorier

Shed Light

Arkiv

RSS

Senaste inläggen

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards