Direktlänk till inlägg 4 oktober 2010

I väntan på avlivning

Av shedlight - 4 oktober 2010 13:11

17000 minkar har släppts ut från stålburar.


http://www.dn.se/nyheter/sverige/minkar-for-atta-miljoner-utslappta-1.1182064

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/minkar-for-atta-miljoner-utslappta_5446285.svd


En polisanmälan om bl a djurplågeri har upprättats.


Minken är ett rovdjur, som rör sig över stora ytor dagligen.

Ett livfullt rovdjur.

Ett vattenlevande djur.

Ett solitärt, dvs ensamlevande djur.


Här har 17000 individer hållits inlåsta i stålburar.

Utan möjlighet till vattenliv eller naturlig stimulering.

I väntan på avlivning.


Nu blir en del överkörda, andra försvinner, i en förvirrande ny tillvaro.


Men vad är egentligen djurplågeriet i den här historien? 

Orsaken till att 17000 minkar finns på en avlägsen gård i Småland?

Med myndigheternas och  regeringens tillstånd.


Är  det mer djurplågeri utav dessa 17000 minkar i dag än det var igår?


 
 
Sandra

Sandra

4 oktober 2010 14:34

Men vad? Nu kommer ju modehusen i Paris inte få sina minkpälsar till showen, så HEMSKT!
Tack gode gudinnan för dessa människor som visar sitt förakt mot plågsam djuruppfödning och de horribla förhållanden bla minkarna lever under. Så då de släpps ut är det djurplågeri men inte annars. Lustig definition där....

http://mephala.blogg.se

 
Ingen bild

John

4 oktober 2010 18:42

Det är intressant att alla verkar diskuterar om det var bra eller dåligt för minkarna att bli utsläppta medan ingen verkar lägga en tanke på de människor som har lidit ekonomisk skada och blivit berövade sin egendom. Dessutom slår jag vad om att många som tycker det är så hemskt med pälsnäringen äter kött eller använder mediciner framtagna genom djurförsök.

Jag tycker också om söta djur, men borde vi inte värdera människors välmående högre än andra djurs?

shedlight

4 oktober 2010 19:04

Jag bryr mig inte om djuren är söta eller inte.
Jag bryr mig om deras välbefinnande.
Det gäller även husdjursnäringen, man kan välja hur man agerar, du kan köpa kött från djur som mår bra och betala lite mer, eller hur? DU har ett val.
Minkarna har inget val.

Vi är själva en djurart som VET om när vi plågar andra och kan välja att inte göra det.
För övrigt finns absolut ingen anledning till pälsdjuruppfödning, ingen dör av att inte bära minkpäls.

 
Ingen bild

John

4 oktober 2010 19:20

Om allt som inte är absolut nödvändigt för människors överlevnad skall förbjudas så får vi ett tämligen hemskt samhälle. Jag kan förstå att vissa inte vill orsaka icke-mänskliga djur lidande och anpassar sina liv efter någon slags utilitarism, det är inget konstigt med det. Men det ger dem inte rätt att beröva andra människor deras egendom.

shedlight

4 oktober 2010 19:31

Jag vet inte varför du tänker i termer om förbud.
Du har eget etiskt ansvar.
Att se på andra djur ur enbart ett ekonomiskt perpektiv har lett och leder till oerhört mycket lidande.
Att styras av ett etiskt förhållningssätt bör vara en självklarhet liksom att inte orsaka lidande.

 
Ingen bild

John

4 oktober 2010 21:00

Jag antog att du förespråkade ett förbud eftersom du skrev "myndigheternas och regeringens tillstånd", men det är möjligt att jag feltolkade dig. Vad gäller vad som är ett "etiskt förhållningssätt" och inte finns det som bekant många olika uppfattningar om det. Jag hoppas det finns rum för äganderätten i din etik.

shedlight

4 oktober 2010 21:21

Jag tycker ett det ska vara ett förbud mot minkfarming.
Men jag tycker samtidigt att det är synd att det behövs, för det är en självklarhet att djurskyddslagens förskrifter inte kan upprättthållas.
Ingen djurpark skulle få hålla minkar eller andra djur öht på det sättet som görs i pälsnäringen. Därför behövs det egentligen inget förbud utan bara att efterleva de lagar som finns. Men idag är pälsnäringen ett undantag. Därför behövs det utryckligen ett förbud.
Jag vet inte varför äganderätt skulle innebära rätt att behandla djur illa. Jag är hundägare, jag ville att min hund ska må så bra som möjligt.

 
Ingen bild

noboytoy

4 oktober 2010 21:11

Jag kan verkligen inte heller förstå nyttan med att hålla djur i fångenskap pga sådana ytliga materiella ting som pälsar..? Fullständigt människovansinne!

Pälsar som vi verkligen inte är i behov av idag. Vi lever ju inte på stenåldern och tvingas bära minkpäls för att överleva vintrarna?

Sen är båda delar lika illa, kan jag tycka.

Minkarna hade avlivats i fångenskap, nu avlivas dom i frihet. Djurplågeri som djurplågeri.

Summan av kardemumman: en massa onödigt slaktade minkar. För att den dummaste varelsen på jorden vill bära snygga (?) pälsar.

shedlight

4 oktober 2010 21:23

Det är just det jag vill peka på.
Det är inte mer djurplågeri idag än igår, men ändå kom polisanmälan mot djurplågeri idag. Varför?

 
Ingen bild

Sandra

4 oktober 2010 22:28

För att världen styrs av de som har pengar och de som har pengar vill ha mera pengar. Sen om några djur lider på kuppen. So what?
John: Nej jag äter inte djur

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av shedlight - 21 januari 2017 10:32

  Även i år beslutade länstyrerelserna om licensjakt på varg utan någon egentligt grundlig analys och reflektion om varför. Överklagande av naturorganisationer till högsta juridiska instans ledde inte till någon förändring trots att domstolar int...

Av shedlight - 11 augusti 2016 21:55

Idag nås vi av nyheten att Ecuadors ambassad tillåter att Assange förhörs om våldtäktsmisstankarna som funnits sedan 2010.    Men varför glömmer media bort vad som har hänt under dessa år? Hur Assange har utryckt sig? Hur en åklagare som inte ens...

Av shedlight - 22 juli 2016 10:49

Idag är det fem år sedan Anders Behring Breivik utförde sina välplanerade och fruktansvärda terrordåd.   Trots att det är en händelse som omtalats mycket i både Norge och Sverige så tycks den kontext som Breivik verkade i, inte ha analyseras. Han...

Av shedlight - 30 juli 2015 13:55

Den fasansfulla historien om lejonhannen Cecils död i Zimbabwe rullar nu över världen. Han sköts  med pilbåge och föst efter 40 TIMMAR efterföljande  sköts han ihäl med skjutvapen. Ett mer utstuderat djurplågeri är svårt att föreställa sig. Den nöjes...

Av shedlight - 27 juni 2015 11:43

Tänkte faktiskt försöka blogga lite i sommar men jag tänkte börja med en att reprisera ett tidigare inlägg och förändra det lite - från att handla om SD till att handla om SD-anhängare. Det är precis lika aktuellt idag som när det publicerades mars 2...

Kategorier

Shed Light

Arkiv

RSS

Senaste inläggen


Skapa flashcards